Saloon Stockcars
Deze van oorsprong in Engeland ontstane raceklasse is sinds 2017 actief in Nederland. Het engelse reglement wordt gehanteerd en dat zorgt voor enorm veel interesse in Nederland. Zo zijn startvelden van meer dan 20 auto’s eerder regel dan uitzondering in deze contactklasse. De raceklasse doet bijna alle ovals in Nederland aan voor hun nationale puntenkampioenschap. Zo staan ze ook elk seizoen een aantal keren in Ter Apel aan de start, actie en spektakel gegarandeerd!
Algemeen
Auto’s moeten worden gebouwd met een Ford Sierra onderstel. Alle auto’s moeten worden gebouwd met behulp van één van de volgende type carosserieën
- Ford Sierra / Sapphire
- Ford Mondeo (Mk1-4, 4dr of 5dr)
- Opel Vectra (Mk2-3, 4dr of 5dr) –
- Vectra D (mk4) koetswerk is niet toegestaan op nieuwe auto’s van na 2014.
- Lexus IS200 (Mk1 4dr 1998-2005)
- BMW E36 / E46 3-serie (4dr, geen compacts)
- Audi A4 (Mk1-2), VW Passat (Mk 1-2)
Van deze auto’s wordt dak, stijlen, motorkap, kofferbak en deuren gebruikt en op een buizenframe gebruikt. Voor verdere informatie zie de website van de Dutch Stockcar Drivers Association (DSCDA);
Licentie
Voor het deelnemen aan de wedstrijden moet je in het bezit zijn van een NAB dag- of jaarlicentie. Deze kun je aanvragen bij de NAB (Nederlandse Autosport Bond) via;
Transponder
Om deel te nemen aan de races wordt een transponder verplicht gesteld. Alle ovalcircuits in Nederland werken met het Motorcross (MX) systeem. Zorg dus dat je in het bezit bent van de oranje versie, de MX-transponder. De transponders zijn aan te schaffen via de website van Mylaps;
https://speedhiveshop.mylaps.com
Raceceiver
Coureurs dienen in het bezit te zijn van een raceceiver (oortjes) waarmee communicatie van de wedstrijdleiding richting de coureurs mogelijk is.