Nieuws


Voorbeschouwing vijfde ronde Int. NK Ovalracing Ter Apel
-National Hotrods strijden op zondag 6 september om ‘Teuben Logistics’ EuroMaster titel 2015-

Ter Apel Zondag 6 september a.s. staat in Ter Apel alweer de vijfde en daarmee de voorlaatste ronde van het Internationaal Nederlandskampioenschap Ovalracing op het programma. Daarnaast zal de als vaak benoemde koningsklasse binnen het ovalracen, de National Hotrods, de strijd aan gaan voor de EuroMaster titel die mede mogelijk gemaakt wordt door sponsor Teuben Logistics. Absolute top coureurs uit zowel  Nederland en Duitsland zullen in het grote deelnemersveld van deze klasse aan de start verschijnen om een gooi te doen naar deze prestigieuze titel. 

het grote internationale deelnemersveld bij de national hotrods

Blijft de EuroMastertitel bij de National Hotrods 2015 in Noord Nederland of zijn er kapers op de kust?
Tijdens de laatste races voor de zomerstop wist John van den Bosch uit Rosmalen de leiding in de tussenstand van het NK van Erik Emming uit Ter Apel over te nemen. De hegemonie van Van den Bosch lijkt na een aantal jaren dit seizoen echter verdwenen. Met een goed gevuld deelnemersveld gaan deze kannonen zich nu opmaken voor de strijd om de ‘Teuben Logistics’ EuroMaster titel 2015. Dit jaar is de tiende editie van deze titelstrijd, John v.d. Bosch wist deze titel al vijf keer eerder op zijn naam te zetten. De onderlinge verschillen zijn echter het hele seizoen al enorm klein wat ervoor zorgt dat er dit jaar een groot aantal kanshebbers zijn voor deze titel. Wat te denken van Mark Teuben uit Ter Apel die een groot deel van het raceweekend in augustus op het circuit van het Limburgse Venray een klasse apart was ten opzichte van de concurrentie? Of gaat Ter Apeler Johan Sanders voor een verrassing zorgen met zijn hagelnieuwe Peugeot 206 cc? Ook meervoudig Nederlandskampioen Jan Kuper jr. zal na enkele jaren van afwezigheid naar verwachting zijn comeback gaan maken met een hagelnieuwe Hotrod.  In twee plaatsingsmanches zullen de coureurs punten moeten scoren voor een zo goed mogelijke startpositie in de EuroMaster finale. De winnaar van deze finale mag zich de EuroMaster kampioen van 2015 noemen en mag in de afsluitende revanche-finale vanaf de laatste startpositie laten zien dat het geen toevalstreffer is geweest. 

nhr 2015

‘Schlüter Motorsport’ Juniorenklasse
De juniorenklasse waarin deelname vanaf 14 jaar mogelijk is staat bol van de spanning met vijf coureurs die nog kans maken om het podium aan het einde van het seizoen te mogen beklimmen.  Manon Boes uit Coevorden gaat na de vier verreden wedstrijden nog altijd aan de leiding van het klassement, maar Roy Meijering uit Ter Apel heeft het gat tot 8 punten weten te verkleinen. Om de plaatsen drie en vier zijn twee Brabantse coureurs momenteel in gevecht. Niek van den Akker uit Nuland neemt momenteel de derde positie in, maar Lanie van den Bosch uit Rosmalen volgt op slechts elf punten. Ook Dennis van Veen uit Ter Apelkanaal heeft nog zicht op het podium, hij staat momenteel vijfde. 

Minimale verschillen in de Standaardklasse 1400
Slechts drie punten is het verschil in de Standaard 1400 tussen Stefan Arends uit Ter Apel en Rob Mulder uit Scheerwolde. Deze mannen zullen in hun Peugeot 106’s hoogstwaarschijnlijk uit gaan maken wie zich dit seizoen de kampioen mag noemen. Maar ook daarachter is het deelnemersveld aan elkaar gewaagd. Zo is Ramon de Haan uit Stieltjeskanaal nog lang niet zeker van zijn derde positie. Richard Schutter uit Oude Pekela die bezig is aan zijn eerste seizoen ovalracing volgt op slechts tien punten. Terwijl Johannes Bonnarens en Alfred van Klinken uit Valthermond ook nog volop meestrijden om die derde positie. ZIj zullen echter weinig steekjes mogen laten vallen om ook tijdens de laatste race van het seizoen nog steeds kans te maken op een plek op het erepodium. 

Standaardklasse 2000
Kevin Zwiep uit Schoonoord voert al het hele seizoen de ranglijst in de Standaardklasse 2000 aan en dat is na de afgelopen wedstrijd van 5 juli niet anders. Verrassend is wel de zeer sterke prestatie van Danny Klein uit Musselkanaal die in zijn eerste seizoen in deze klasse op een keurige tweede positie staat. Theo de Boer uit Veendam heeft de laatste wedstrijddag de aanval op de tweede positie ingezet. Door het gat van veertien naar twee punten terug te brengen is het ongemeen spannend geworden om de tweede positie in het Nederlands kampioenschap. 

Veel strijd in groot deelnemersveld BMW 325i Cup
Iwan Heins uit Schoonoord is de regerend Nederlandskampioen in de BMW Cup. In het grote deelnemersveld weet hij zich net als Allard Boes  uit Vroomshoop telkens weer door het hele startveld naar voren te werken. Boes komt momenteel nog elf punten te kort om de eerste positie in het klassement over te nemen.   Vincent Wempe uit het Noord-Hollandse Spaarndam maakt ook een erg sterk seizoen door. We zien hem achter de beide mannen terug op de derde positie. Met nog twee wedstrijden te gaan meetellend voor het Nederlandskampioenschap kan Wempe nog steeds een greep doen naar de titel. 

Spanning om te snijden in de Superklasse
In de Superklasse is er reglementair zeer veel toegestaan. In deze klasse vinden we de ook de fraaiste racebolides met zeer krachtige motoren. Met een puntentotaal van 297 staan Rene Teerink uit Halle en Uwe Mundelein uit het Duitse Bochum momenteel exact gelijk aan kop in het klassement van de Superklasse. Het vijftien punten tellende gat voorafgaande aan de afgelopen wedstrijd wist Mundelein in de regenrace van juli compleet te dichten. Teerink die weliswaar de Race of Champions titel eerder dit seizoen al op zijn naam wist te schrijven zal er alles aan gelegen zijn om ook de Nederlandse titel binnen te halen. Gert Jan en Frank Schoonbeek uitkomend als equipe hebben de beste uitgangspositie voor de laatst te vergeven podiumplaats.

Ontwikkeling Britse 2.0 litre Hotrod klasse groot succes tijdens NK Ovalracing
Gezien de tussenstand in het Nederlandskampioenschap van de 2.0  litre Hotrods lijkt het erop dat Martijn Vowinkel uit Ommen een eenvoudig seizoen doormaakt op weg naar prolongatie van zijn titel. Niets is echter minder waar, de strijd in deze spectaculaire klasse wordt steeds intensiever. Het rijden op de korte oval zorgt voor zeer close racing. Ook het steeds verder groeiende deelnemersveld is daarop van invloed. Zo zijn de Duitse coureurs Klaus Kilianski en Sascha Baer de laatste toevoegingen aan het deelnemersveld. De zeer ervaren ovalracing-coureur Frank Nohring staat momenteel tweede in het kampioenschap. Gerton Boes, Dirk Albrecht en Christian Baer bezetten de derde, vierde en vijfde positie in het tussenklassement. Tijdens de finaleraces die tijdens het raceweekend van 3 en 4 oktober worden gehouden zal er dan ook nog eens een grote Britse delegatie coureurs in deze klasse aan de start verschijnen. Zijn zullen dan de strijd aangaan met de continentale coureurs om de Dutch Open en National Championship titel van de Spedeworth Motorsport organisatie. 

het fraaie deelnemersveld bij de 2.0 litre hotrods

De vijfde ronde meetellend voor het Nederlandskampioenschap Ovalracing en de “Teuben Logistics” EuroMaster titel bij de National Hotrods zal zondag 6 september vanaf 11:30 uur van start gaan in het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel.

 

Training zaterdag 5 september
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Let op; Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek 
- Training juniorenklasse uitsluitend tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd. Junioren die voor het eerst deelnemen dienen een KNAF licentie te hebben aangevraagd en een theorie- en praktijkexamen af te leggen op het circuit in Ter Apel. Hiervoor dient men zich vooraf aan te melden via   Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.   
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur 
- Kosten training € 10,- + € 10,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van zondag 6 september a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie (max. 3 x per seizoen) dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten. 
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a) 
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken. Alleen op de training bestaat de mogelijkheid om te checken of de transponder werkt in de auto. Wanneer tijdens de wedstrijd blijkt dat de transponder niet werkt is de coureur verantwoordelijk en wordt hij dus niet geklasseerd.

Wedstrijden zondag 6 september
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!! 
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen 
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open. 
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”), 
KNAF (dag) licentie verplicht. Inschrijving is € 10,-. Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Let op; Per auto mag alleen de coureur + 1 monteur op het moment van keuring aanwezigheid zijn bij de auto. Zo kunnen de keurmeesters zonder veel afleiding de keuring zo zorgvuldig mogelijk uitvoeren. De coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring. Voor 10:30 uur dienen alle deelnemers hun auto te hebben aangeboden voor keuring en dient de keuring te zijn afgerond. Kom dan ook tijdig uw auto aanbieden bij de keuring.
11.00 uur; Verplichte rijdersbriefing 
11.30 uur; Start wedstrijden 
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, Superklasse, 'Teuben Logistics' EuroMaster of National Hotrods, BMW 325I E36 CUP en Spedeworth 2.0 litre Hotrods.
- Alle coureurs in de Superklasse & National Hotrods dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs. (o.a. verkrijgbaar via Hendriks Motorsport Baarlo en VVAS)

- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Groots spektakel, unieke mogelijkheid, autocrossers op het ovale asfalt!!!

Ter Apel- Op zondag 11 oktober zal de inmiddels traditionele jaarlijkse autocrossdag in het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel weer op het programma staan. Het ovale asfalt van “De Polderputten” zal dan opnieuw het strijdtoneel zijn voor een groot aantal deelnemers die normaliter uitkomen in de autocross. Dit evenement mag jaarlijks steeds meer coureurs en racefans verwelkomen. Het is dan voor velen ook een dag om naar uit te kijken en een unieke kans voor de coureurs uit de autocross om met je racewagen eens op een andere ondergrond dan normaal gesproken actief te zijn.

Ook dit jaar zal het evenement weer doorspekt zijn met spanning, sensatie en vooral spektakel. Om het publiek een zo gevarieerd mogelijk programma te kunnen bieden hebben we uit alle sectoren van de autocross wel een klasse aan de start staan. Kortom voor elk wat wils. De races zullen om 11:30 uur beginnen.

Als klapstuk van de dag gaan we dit evenement dit jaar wel weer afsluiten met een zgn. CARAVAN-RACE. Hier kunt u meedoen met een auto die deze dag in één van de klasses heeft deelgenomen Uiteraard mag de trekhaak pas gemonteerd worden na de reguliere races. De caravan dient (vooraf reeds thuis) compleet ontdaan te worden van het volledige interieur.(anders wordt u niet toegelaten tot het terrein) De lege opbouw blijft dan over en deze mag alleen van binnen verstevigd te worden met een kruislingse constructie van houten panlatten (22 x 42mm). Het trekkend voertuig is verplicht om het gehele voorraam af te dekken doormiddel van gaas, dit om rond vliegende caravanonderdelen buiten de auto te houden. Tijdens de race is alleen contact toegestaan ten opzichte van de caravan, contact tussen de auto’s is niet toegestaan. Er dient een minimaal aantal deelnemers te zijn om deze caravan-race door te laten gaan. Vooraanmelding is dan ook verplicht. Dit kan bij de N.N.O. via  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. .

Vooraanmelding
In verband met de voorbereidingen voor dit evenement dienen deelnemers voor de;

- Bangerstox (max. 40 deelnemers, vol = vol)
- Caravan-race

zich van tevoren aanmelden bij de organisatie. Dit kan vanaf heden per e-mail;  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. . Graag de volgende gegevens doorgeven; Naam, Woonplaats, Startnummer, Type auto en eventueel transpondernummer. Voor de overige klasses is een vooraanmelding niet nodig.

Inschrijving
De verplichte inschrijving voor alle klasses is op de wedstrijddag op het circuit. Zondagochtend 11 oktober kan men zich dan ook ’s morgens vanaf 07.30 uur inschrijven op het circuit “de Polderputten” voor één van de volgende klasses:

Standaardklasse tot 1300 cc    
(ook verstevigde auto’s toegestaan, geen turbo’s)

Standaardklasse tot 1600 cc    
(geen verstevigde auto’s)

Standaardklasse tot 2000 cc 
(geen verstevigde auto’s, voor licht verstevigde auto’s (alleen van binnenuit), zal bij voldoende deelname een aparte groep worden gecreëerd.) 

Toerwagenklasse                                 
(opgevoerd en/of boven 2000 cc, ook 4 x 4 en turbomotoren en een complete, geen verstevigde carrosserie)

Vrije Standaardklasse             
(verstevigde en/of opgevoerde auto’s waarbij licht contact in bochten is toegestaan)

Rodeoklasse

Standaard carrosserie tot maximaal 6 cilinders, 4 kleppen per cilinder en maximaal 1800 kg, geen busjes en pick-ups. Open carrosserie is niet toegestaan. Behalve de rolkooi ter bescherming van de rijder en versterking van stuurstangen is geen enkele versteviging toegestaan. Duwen mag in de rodeoklasse, ook in de zijkant. Maar niet in de bestuurderszijde deur. Het inrijden op stilstaande auto's is streng verboden (geen bangeracties).

Gastklasse; Bangerstox
Ook dit jaar zullen de populaire en spectaculaire Bangerstox weer als gastklasse aan het programma worden toegevoegd. Deze klasse is op steeds meer circuits actief, zowel op gravel-, klei- en zandbanen. De Bangerstox reglementen zullen dan ook gehanteerd worden betreffende de constructie van de auto’s en de races. Let op, alleen de deelnemers met een Mylaps MX transponder worden opgenomen in de uitslag en het dagklassement.

Alle auto’s in alle klasses dienen op straatbanden met een minimum profiel van 2 mm te rijden. De auto’s moeten verder natuurlijk wat betreft veiligheid voldoen aan de eisen zoals deze vermeld staan in het ASJ van de KNAF 2015 (niveau clubraces). Dus o.a. goede roll-bar, brandvrije kleding, nekband, handschoenen en goedgekeurde helm. Tevens dient iedere rijder een geldige KNAF-licentie 2015 voor de autocross of ovalracing te hebben. Op het circuit zijn op vertoon van een geldig rijbewijs ook KNAF daglicenties (€ 35,-) verkrijgbaar. En denk aan het geluid: max 90 dBA. Auto’s dienen dus voorzien te zijn van een goed dempende uitlaat.

Inschrijfgeld;
€ 5,- per auto, per klasse. 

Entree;
Volwassenen € 12,- p.p.
Kinderen tot 15 jaar € 3,- p.p.
65+ € 7,- p.p. 

Voor eventuele vragen/inlichtingen:

NNO Ter Apel
Frits d’Haan      0528-265036 
Robert Dreier    0599-413106     
e-mail;               Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.

 

Ter Apel- Tijdens de 4e serie Ovalracing op zondag 5 juli jl., meetellend voor het NK Ovalracing 2015 heeft de NNO huisfotograaf, Jorg Libuda weer prachtige foto's gemaakt. Uiteraard zijn deze foto's en prachtige albums van dit seizoen via Libuda Autosportfotografie te bestellen.

Klik >>hier<< voor de foto's van het Nederlands Kampioenschap Ovalracing van 5 juli.

 

Uitslagen NK Ovalracing 5 juli

Ter Apel – Op zondag 5 juli zijn de vierde serie wedstrijden uit een serie van zes meetellend voor het NK Ovalracing 2015 verreden op de oval in het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel.

De uitslagen en rondetijden van de verschillende klasses zijn via onderstaande link te vinden;

Uitslagen NK Ovalracing Ter Apel 2015

Na afloop van de races zijn er in een aantal klasses een aantal auto’s gecontroleerd door de Technische Commissie in het Parc Ferme.  Hieronder vindt u de uitslagen van deze keuring.

Standaardklasse 2000
- Alle gekeurde auto’s (#8, #18, #3110) voldoen op de gecontroleerde elementen (wielophanging, remmen etc.) aan het reglement.

BMW 325i e36 CUP
- Alle gekeurde auto's (#34, #10, #12) voldoen op de gecontroleerde elementen (o.a. inlaat) aan het reglement.

De  tussenstand van het NK Ovalracing is elders te vinden op deze website.

Wij willen alle coureurs, monteurs, vrijwilligers en racefans een fijne zomer en een prettige vakantieperiode toewensen. We hopen iedereen weer te ontmoeten tijdens de vijfde ronde van het NK Ovalracing en tevens de "Teuben Logistics" EuroMaster of National Hotrods op zondag 6 september a.s. vanaf 11:30 uur in het autosportstadion "De Polderputten" in Ter Apel.

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Pagina 10 van 30
 
 
logo spedeworth