Nieuws


Training zaterdag 4 juni
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Let op; Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek 
- Training juniorenklasse is  tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd. Junioren die voor het eerst deelnemen dienen een KNAF licentie te hebben aangevraagd en een theorie- en praktijkexamen af te leggen op het circuit in Ter Apel. Hiervoor dient men zich vooraf aan te melden via    Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.   
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur 
- Kosten training € 10,- + € 15,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van zondag 5 juni a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie (max. 3 x per seizoen) dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten. 
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a) 
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken. Alleen op de training bestaat de mogelijkheid om te checken of de transponder werkt in de auto. Wanneer tijdens de wedstrijd blijkt dat de transponder niet werkt is de coureur verantwoordelijk en wordt hij dus niet geklasseerd.

Wedstrijden zondag 5 juni
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!! 
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen 
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open. 
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”), 
KNAF (dag) licentie verplicht. Inschrijving is € 15,-. 
Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Alle deelnemende auto's dienen voor 10:00 uur op het circuit te zijn aangeboden voor de Technische Keuring! De coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring. 
11.00 uur; Verplichte rijdersbriefing 
11.30 uur; Start wedstrijden 
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, Superklasse, National Hotrods, Gouden Helm Trofee BMW 325I E36 CUP en Spedeworth 2.0 litre Hotrods.
- Alle coureurs in de BMW 325i e36 cup, Superklasse & National Hotrods dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs.

- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Ter Apel – Donderdag 5 mei a.s. staan de traditionele Hemelvaartsdag autoraces in het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel op het programma. Er wordt gestreden in de acht verschillende klasses om de tweede ronde van het internationale Nederlands kampioenschap Ovalracing.  Naast deze reguliere klasses zullen een aantal coureurs die normaliter actief zijn binnen de NL Driftseries hun spectaculaire rijkunsten vertonen tijdens enkele demonstraties. 

Het Nederlands kampioenschap Ovalracing 2016 werd geopend tijdens de paasraces. Zeer wisselende weersomstandigheden kenmerkten deze races. De juiste bandenkeuzes en rijderskwaliteiten in wisselende omstandigheden gaven in de meeste klasses de doorslag in de einduitslag. 

Debutant Jarno Emming pakt dagzege in ‘Schlüter Motorsport’ Juniorenklasse
In de juniorenklasse wist Ter Apeler Jarno Emming tijdens de seizoensopening iedereen het nakijken te geven. Vooral op de natte baan wist hij, als debuterend coureur op het circuit in Ter Apel, het verschil te maken. Niek van den Akker uit het Brabantse Nuland heeft met drie punten achterstand momenteel de tweede positie in handen. Daarachter is het de regerend kampioen, Manon Boes, uit Coevorden. Zij volgt op drie punten achter de nummer twee. Lanie van den Bosch uit Rosmalen verscheen met een zeer fraaie nieuwe bolide aan de start. Zij heeft momenteel de vierde positie op de ranglijst in handen, voor de eveneens debuterende David Bonnarens uit Duitsland en Mathijs van Veen uit Ter Apelkanaal. 

Spanning ten top in de Standaardklasse 1400
De ranglijst van de Standaardklasse 1400 laat na één wedstrijd zien dat het dit seizoen wel eens een hele interessante strijd om de Nederlandse titel kan gaan worden. De hele top vijf in deze standaardklasse zit op slechts drie punten afstand van elkaar. Johannes Bonnarens uit Duitsland voert momenteel de ranglijst aan. Michel van der Zwaag uit Ter Apel volgt op slechts één puntje en Alfred van Klinken uit Valthermond volgt op zijn beurt weer op één punt op de derde positie. Stefan Arends uit Roswinkel en Rob Mulder uit Scheerwolde die vorig seizoen nog een hevige tweestrijd voerden om het Nederlands kampioenschap  volgen momenteel op de vierde en vijfde positie. Maar ook zij zijn nog volop in de strijd om de titel verwikkeld, de achterstand is slechts drie punten op leider, Johannes Bonnarens. 

Fraaie races in de Standaardklasse 2000
Merlin Beganovic uit Nieuw Weerdinge en Danny Bos uit Ter Apel debuteerden tijdens de paasraces in de Standaardklasse 2000. Zij wisten tijden hun eerste wedstrijd in deze klasse verrassend sterk te scoren met een tweede en derde positie in het dagklassement. Theo de Boer uit Veendam kwam tijdens de seizoensopening als sterkste uit de bus. In de voormalig kampioensauto van Kevin Zwiep wist hij de meeste punten te scoren. Tom Brakels uit Ter Apel is na een avontuur van één seizoen in de BMW Cup ook weer terug te zien in de Standaardklasse 2000. Ook hij zat er meteen goed bij en sloot de dag af met een vierde plaats voor Ron Bos. Met zeer kleine onderlinge verschillen tussen deze coureurs belooft het een zeer competitief seizoen te worden in de Standaardklasse 2000. 

Groeiend deelnemersveld in de 2.0 litre Hotrods
Tijdens de openingsrace schitterden er nog een groot aantal coureurs in de 2.0 Hotrod door afwezigheid. De races waren er echter niet minder spannend om. De uit het Duitse Mönchengladbach afkomstige Mario Baer kende de beste seizoenstart. Hij wist de dagzege op te eisen en staat zo bovenaan de ranglijst. Martijn Vowinkel uit Ommen die de afgelopen twee seizoenen als kampioen werd gekroond moest genoegen nemen met een tweede positie in het dagklassement. De eveneens in Mönchengladbach woonachtige Helmut Laumen kende een goede seizoenstart met zijn nieuwe Peugeot 206cc Hotrod. Nu naar verwachting het deelnemersveld zich verder zal uitbreiden zullen de races nog interessanter worden. Coureurs die tijdens de Hemelvaartsdagraces voor het eerst hun opwachting in Ter Apel zullen maken zijn Rene Knetemann uit Andijk en Ronald van der Linden uit Nieuw Beijerland. Naast de punten voor het Nederlands kampioenschap zijn er tijdens de Hemelvaartsdagraces ook punten te behalen voor de kwalificatie van het Wereldkampioenschap 2.0 Hotrod op 2 & 3 juli in het Engelse Ipswich. 

2e ronde NNO-NOV BMW Cup in Ter Apel
De BMW 325i e36 klasse blijft met een vol deelnemersveld met identieke auto’s een lust voor het oog. Iedere coureur kan in principe met de overwinning naar huis gegaan in deze merkencup. De onderlinge verschillen, die voornamelijk ontstaan door afstelling van de wegligging en stuurmanskunsten, zijn minimaal. Tijdens de hemelvaartsdagraces zullen de coureurs naast de strijd om het Nederlands kampioenschap Ovalracing ook punten kunnen scoren voor de NNO-NOV BMW Cup, een extra titel waarbij zowel drie wedstrijden in Ter Apel als in Lelystad zullen meetellen voor een gezamenlijk kampioenschap. Het is dan ook te verwachten dat het deelnemersveld nog verder zal uitgroeien en daarmee nog meer close racing verwacht mag worden in deze spectaculaire merkencup. In de strijd om het Int. Nederlands kampioenschap is Allard Boes uit Vroomshoop door een sterke seizoensstart de leider. Hij heeft al elf punten voorsprong gepakt op Iwan Heins uit Schoonoord en dertien punten op nummer drie Edwin Meppelink uit Dalerveen. 

Super & Sportklasse
De coureurs van de Sportklasse en de Superklasse rijden samen hun wedstrijden. Harm Jannes Renkema uit Zevenhuizen was na enkele wedstrijden afwezigheid in 2015 nu weer helemaal terug met zijn fraaie Audi TT. Hij won na een sterk optreden het dagklassement in de Superklasse voor Djony Meijer uit Ter Apel, Andre de Boer uit Schoonoord en equipe Schoonbeek uit Ter Apel. Voor de races op Hemelvaartsdag hebben Rene Zurhausen en equipe Otten/vd Meer inmiddels ook aangegeven de strijd in de Superklasse met de rest van het deelnemersveld weer aan te gaan. In de Sportklasse was Andre de Boer uit Schoonoord net te sterk voor Lucas Wagt uit Appelscha. 

Jeffrey Zwiep met nieuwe bolide verrassing bij National Hotrods
Bij de National Hotrods zagen we Jeffrey Zwiep in de voormalige Ford Focus van Ralph Verberkt, met zijn eigen vertrouwde Emming Volkswagen krachtbron bij de paasraces aan de start verschijnen. Hij kent een uitstekende seizoensopening en staat momenteel derde in het Int. Nederlands kampioenschap ovalracing. Ook Erik Emming uit Ter Apel heeft zijn gewenste seizoensopening. Hij is vaak van voren te vinden maar het is nu dan ook daadwerkelijk gelukt om de tussenstand van het kampioenschap aan te voeren. Dit kwam mede door zijn goede banden keuzes tijdens de paasraces, uiteindelijk resulterende in de finale overwinning. De grossier in Nederlandse titels, John van den Bosch uit Rosmalen, staat slechts één puntje achter op Emming. Met hem zal dit seizoen dan ook weer terdege rekening moet worden gehouden in de strijd om de Nederlandse titel bij de National Hotrods. Daarnaast zal ook in deze klasse het deelnemersveld weer uitbreiding krijgen. Zo hebben Lars Dreschel met zijn fraaie Opel Corsa en debutant Patrick Bruckschlegel met zijn Ford Fiesta zich inmiddels ook aangemeld als deelnemer voor de hemelvaartsdagraces. 

Spectaculaire Drift demonstraties
Naast de acht verschillende klasses die gaan strijden om de kostbare punten voor de Nederlandse titels Ovalracing, zal er ook een totaal andere tak van autosport zijn opwachting maken op het Ter Apeler ovaal. Een groep coureurs uit de NL Driftseries zullen namelijk hun opwachting maken op het circuit. Zij zullen zeer spectaculaire demonstraties verzorgen, waarbij ze zo dwars, rokend en driftend mogelijk over het circuit zullen gaan. De driftauto’s kenmerken zich door een “overdosis” aan paardenkrachten en achterwielaandrijving. 

De ovalraces zullen op donderdag 5 mei (Hemelvaartsdag) om 11:30 uur van start gaan in het autosportstadion “De Polderputten” aan de Hanetangerweg in Ter Apel.

 

Training zaterdag 30 april
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Let op; Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek 
- Training juniorenklasse is  tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd. Junioren die voor het eerst deelnemen dienen een KNAF licentie te hebben aangevraagd en een theorie- en praktijkexamen af te leggen op het circuit in Ter Apel. Hiervoor dient men zich vooraf aan te melden via    Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.   
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur 
- Kosten training € 10,- + € 15,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van donderdag 5 mei (hemelvaartsdag) a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie (max. 3 x per seizoen) dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten. 
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a) 
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken. Alleen op de training bestaat de mogelijkheid om te checken of de transponder werkt in de auto. Wanneer tijdens de wedstrijd blijkt dat de transponder niet werkt is de coureur verantwoordelijk en wordt hij dus niet geklasseerd.

Wedstrijden donderdag 5 mei (hemelvaartsdag)
- Rennerskwartier toegankelijk vanaf 4 mei om 19:00 uur (let op; om 20:00 uur absolute stilte ivm de nationale dodenherdenking)
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!! 
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen 
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open. 
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”), 
KNAF (dag) licentie verplicht. Inschrijving is € 15,-. Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Alle deelnemende auto's dienen voor 10:00 uur op het circuit te zijn aangeboden voor de Technische Keuring! Let op; Per auto mag alleen de coureur + 1 monteur op het moment van keuring aanwezigheid zijn bij de auto. Zo kunnen de keurmeesters zonder veel afleiding de keuring zo zorgvuldig mogelijk uitvoeren. De coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring. 
11.00 uur; Verplichte rijdersbriefing 
11.30 uur; Start wedstrijden 
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, Superklasse, National Hotrods, BMW 325I E36 CUP en Spedeworth 2.0 litre Hotrods. + Demonstraties van de NL Driftseries
- Alle coureurs in de BMW 325i e36 cup, Superklasse & National Hotrods dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs.

- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Ter Apel- Helaas moeten we als NNO meedelen dat de vaste keurmeester van de BMW 325i e36 cup, Freddie Suelmann op zowel het circuit van Lelystad als dat van Ter Apel besloten heeft zijn functie voor deze specifieke klasse per direct neer te leggen. De oorzaak is het vele commentaar met name van coureurs uit deze klasse die zich niet aan het reglement houden en zich niet kunnen neerleggen bij aanwijzingen en beslissingen van TC en wedstrijdleiding..

Dit commentaar is echt buiten alle proporties gebleken en gaat veel te ver voor slechts een hobby. Dit heeft invloed tot ver in de privésfeer. We zijn als organisatoren, vrijwilligers en coureurs liefhebbers van de autosport met elkaar. Rijders hebben een reglement nodig. Organisaties moeten een TC hebben om de regels te handhaven. Alles gebeurt geheel door vrijwilligers. Mensen die niet zonder elkaar kunnen. Rijders niet zonder organisaties en organisaties niet zonder rijders. Samen moet het gebeuren. Samen de regels hanteren. Maar wanneer een aantal mensen zich steeds niet aan het reglement willen houden en dan ook nog buiten proportioneel en oneindig commentaar hebben gaat voor de vrijwilligers er op een bepaald moment de aardigheid er snel van af. En dit punt is nu helaas bereikt. Wij betreuren dit als Sectie Ovalracing en NNO Ter Apel ten zeerste. Mede doordat de betreffende keurmeester juist op verzoek van diverse coureurs deze functie op zich heeft genomen.

Helaas is het respect van velen ver te zoeken en is oneindig commentaar via de Social Media de wijze waarop coureurs zich blijkbaar willen uiten en daarmee de sport meer schade toe richten, dan ze waarschijnlijk zelf beseffen. Hopelijk realiseren coureurs zich dat op deze wijze mensen persoonlijk beschadigd worden.

Wij als organisatoren toleren deze houding van coureurs absoluut niet. Het gedrag zal echt veranderen moeten, anders zulen we niet schromen zowel de disciplinaire commissie van de NOSP als de KNAF in te lichten. Uiteraard heeft dit dan consequenties voor de noodzakelijke licenties om te mogen starten op alle Nederlandse en Britse ovals.

Bestuur Sectie Ovalracing & NNO Ter Apel

 

Ter Apel- Na aanleiding van constateringen en vele vragen over het reglement tijdens de eerste serie wedstrijden van het Nederlands kampioenschap Ovalracing 2016 heeft de sectie Ovalracing in samenwerking met de Technische Commissie enkele verduidelijkingen in het reglement aangebracht. Hieronder zijn deze te vinden die middels een bulletin tijdens de eerste volgende wedstrijd gepubliceerd zullen worden.

BMW 325i e36 klasse
Punt 39 aanvulling:

Plaats tank vrij. De tank mag deels in de bodem verzonken zijn, maar men mag niet meer “blik” weghalen dan noodzakelijk is. De tank mag natuurlijk niet onder het laagste punt van de bodem uitsteken.

BMW 325i e36 klasse
Punt 8 aanvulling:

Kachel, aanjager, ruitenwisser en sproeiers dienen standaard en aanwezig te zijn en dienen  te werken en mogen alleen met de originele schakelaars en/of handels bediend kunnen worden. 

BMW325i e36 klasse
Punt 25 aanvulling:

De complete kabelboom van het motor management moet volledig intact zijn. (Helemaal NIETS afknippen). De kabelboom vanaf het dashboard naar achteren mag worden verwijderd.

Het contactslot dient standaard en aanwezig te zijn en ook te werken. De motor mag alleen via het contactslot gestart worden.

Juniorenklasse
Punt 10 aanvulling:

Alleen de standaard inch maat voor de velgen is toegestaan. De ET waarde moet per as gelijk zijn. De velgen mogen niet bewerkt zijn d.m.v. afdraaien, het “hart” verzetten of verbreden op welke manier dan ook. Spoorverbreders zijn NIET toegestaan. Max toegestane velgbreedte is 5,5J 

Algemeen reglement ovalracing
ASJ Sectie Ovalracing, Pagina 4 artikel 6 punt 4a aanvulling:

een crashhelm van deugdelijk materiaal (zie hiervoor FIA-regels of voor ovalracing ook toegestaan helmen met keurmerk ECE 2205 of hoger). Gebruik HANS-systeem is alleen toegestaan volgens FIA òf SFI eisen. (dus voor Sectie Ovalracing in 2016 geen verplichting);

Sectie Ovalracing/NNO Ter Apel

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Pagina 9 van 34
 
 
logo spedeworth