Nieuws


Ter Apel- Helaas moeten we als NNO meedelen dat de vaste keurmeester van de BMW 325i e36 cup, Freddie Suelmann op zowel het circuit van Lelystad als dat van Ter Apel besloten heeft zijn functie voor deze specifieke klasse per direct neer te leggen. De oorzaak is het vele commentaar met name van coureurs uit deze klasse die zich niet aan het reglement houden en zich niet kunnen neerleggen bij aanwijzingen en beslissingen van TC en wedstrijdleiding..

Dit commentaar is echt buiten alle proporties gebleken en gaat veel te ver voor slechts een hobby. Dit heeft invloed tot ver in de privésfeer. We zijn als organisatoren, vrijwilligers en coureurs liefhebbers van de autosport met elkaar. Rijders hebben een reglement nodig. Organisaties moeten een TC hebben om de regels te handhaven. Alles gebeurt geheel door vrijwilligers. Mensen die niet zonder elkaar kunnen. Rijders niet zonder organisaties en organisaties niet zonder rijders. Samen moet het gebeuren. Samen de regels hanteren. Maar wanneer een aantal mensen zich steeds niet aan het reglement willen houden en dan ook nog buiten proportioneel en oneindig commentaar hebben gaat voor de vrijwilligers er op een bepaald moment de aardigheid er snel van af. En dit punt is nu helaas bereikt. Wij betreuren dit als Sectie Ovalracing en NNO Ter Apel ten zeerste. Mede doordat de betreffende keurmeester juist op verzoek van diverse coureurs deze functie op zich heeft genomen.

Helaas is het respect van velen ver te zoeken en is oneindig commentaar via de Social Media de wijze waarop coureurs zich blijkbaar willen uiten en daarmee de sport meer schade toe richten, dan ze waarschijnlijk zelf beseffen. Hopelijk realiseren coureurs zich dat op deze wijze mensen persoonlijk beschadigd worden.

Wij als organisatoren toleren deze houding van coureurs absoluut niet. Het gedrag zal echt veranderen moeten, anders zulen we niet schromen zowel de disciplinaire commissie van de NOSP als de KNAF in te lichten. Uiteraard heeft dit dan consequenties voor de noodzakelijke licenties om te mogen starten op alle Nederlandse en Britse ovals.

Bestuur Sectie Ovalracing & NNO Ter Apel

 

Ter Apel- Na aanleiding van constateringen en vele vragen over het reglement tijdens de eerste serie wedstrijden van het Nederlands kampioenschap Ovalracing 2016 heeft de sectie Ovalracing in samenwerking met de Technische Commissie enkele verduidelijkingen in het reglement aangebracht. Hieronder zijn deze te vinden die middels een bulletin tijdens de eerste volgende wedstrijd gepubliceerd zullen worden.

BMW 325i e36 klasse
Punt 39 aanvulling:

Plaats tank vrij. De tank mag deels in de bodem verzonken zijn, maar men mag niet meer “blik” weghalen dan noodzakelijk is. De tank mag natuurlijk niet onder het laagste punt van de bodem uitsteken.

BMW 325i e36 klasse
Punt 8 aanvulling:

Kachel, aanjager, ruitenwisser en sproeiers dienen standaard en aanwezig te zijn en dienen  te werken en mogen alleen met de originele schakelaars en/of handels bediend kunnen worden. 

BMW325i e36 klasse
Punt 25 aanvulling:

De complete kabelboom van het motor management moet volledig intact zijn. (Helemaal NIETS afknippen). De kabelboom vanaf het dashboard naar achteren mag worden verwijderd.

Het contactslot dient standaard en aanwezig te zijn en ook te werken. De motor mag alleen via het contactslot gestart worden.

Juniorenklasse
Punt 10 aanvulling:

Alleen de standaard inch maat voor de velgen is toegestaan. De ET waarde moet per as gelijk zijn. De velgen mogen niet bewerkt zijn d.m.v. afdraaien, het “hart” verzetten of verbreden op welke manier dan ook. Spoorverbreders zijn NIET toegestaan. Max toegestane velgbreedte is 5,5J 

Algemeen reglement ovalracing
ASJ Sectie Ovalracing, Pagina 4 artikel 6 punt 4a aanvulling:

een crashhelm van deugdelijk materiaal (zie hiervoor FIA-regels of voor ovalracing ook toegestaan helmen met keurmerk ECE 2205 of hoger). Gebruik HANS-systeem is alleen toegestaan volgens FIA òf SFI eisen. (dus voor Sectie Ovalracing in 2016 geen verplichting);

Sectie Ovalracing/NNO Ter Apel

 

Nederlands Kampioenschap Ovalracing in Ter Apel start met paasraces! 

Ter Apel – Na een korte winterstop waarin vele ovalracing coureurs hun auto hebben geprepareerd of zelfs compleet nieuwe racebolides zijn gebouwd is het nu tijd om de motoren weer te laten ronken tijdens de altijd spectaculaire seizoensopening op zondag 27 maart (1e paasdag) a.s. Het internationale Nederlandskampioenschap Ovalracing zal net als in voorgaande jaren over zes wedstrijddagen verreden worden in het autosportstadion “De Polderputten”. Na vijf wedstrijddagen staan de finales in het eerste weekend van oktober op het programma. Dit jaar staan er maar liefst negen verschillende klasses aan de start met coureurs uit geheel Nederland, België, Duitsland en Groot Brittannië.

Schlüter Motorsport Juniorenklasse                                                                                  
Ook de jeugd vanaf 13 jaar heeft de mogelijkheid om aan het Nederlands kampioenschap Ovalracing in Ter Apel deel te nemen. Na het behalen van een theorie- en praktijkexamen stappen deze jonge coureurs achter het stuur van een standaard raceauto met maximaal 1000cc. Ook dit seizoen mag het Nederlands kampioenschap Ovalracing weer enkele nieuwe coureurs binnen deze klasse verwelkomen. David Bonnarens is met zijn nieuwe Nissan Micra één van de nieuwelingen. Ook Jarno Emming uit Ter Apel zal voor het eerst binnen deze klasse aan de start verschijnen. Manon Boes uit Coevorden is de regerend kampioen in deze klasse en zal haar titel dit seizoen weer verdedigen.

BMW 325i Cup                                                                                                                                                        
De BMW 325i Cup heeft de laatste jaren behoorlijk aan populariteit gewonnen. In deze klasse met allemaal gelijkwaardige auto’s staan structureel meer dan vijftien deelnemers aan de start. Door de bijna identieke auto’s, maken vooral de capaciteiten van de coureurs het verschil in de wedstrijd. Dit is terug te zien in de vele verschillende winnaars van diverse manches in het afgelopen seizoen. Ook dit seizoen mogen we weer enkele nieuwe coureurs verwelkomen. Naast de punten voor het Nederlands kampioenschap zullen de coureurs op zondag 5 juni gaan strijden om de Gouden Helm titel.  Daarnaast is deze klasse ook terug te vinden op het circuit in Lelystad.  NNO Ter Apel en NOV Autospeedway Lelystad hebben dit jaar een extra, gezamenlijk kampioenschap in het leven geroepen, de NOV-NNO BMW 325i e36 Cup, op beide circuits tellen hiervoor drie wedstrijden mee.
Allard Boes uit Vroomshoop wist afgelopen seizoen de Nederlandse titel te behalen. Hij zal dit seizoen van goede huize moeten komen om zijn titel te prolongeren. Het aantal concurrenten is erg groot.

Standaardklasse 1400                                                                                                                                
Ook dit seizoen zullen de kemphanen Rob Mulder uit Scheerwolde en Stefan Arends uit Roswinkel weer aan de start staan in de  Standaardklasse 1400. Rob Mulder wist afgelopen seizoen uiteindelijk de Nederlandse titel naar zich toe te trekken. De vraag is of de overige concurrenten dit seizoen de  strijd om de titel kunnen gaan verstoren. Wellicht kan Ramond de Haan uit Stieltjeskanaal zich dit seizoen gaan mengen in de titelstrijd. Hij werd afgelopen seizoen derde in het Nederlands kampioenschap en heeft in de winterperiode een compleet nieuwe auto opgebouwd. Maar ook Michel van der Zwaag uit Ter Apel verschijnt met een nieuwe Honda aan de start. Ook voormalig juniorenklasse coureur, Roy Meijering uit Ter Apel, vinden we vanaf dit seizoen terug in deze fraaie klasse.

Stockcar Formule 2 terug in het programma                                                                                                                  
Nadat de Stockcar Formule 2 klasse in 2015 enkele wedstrijden aan de start stonden zijn ze dit seizoen tijdens de Paasraces weer van de partij op het ovale circuit in Ter Apel. De wedstrijd telt mee voor het NOV-NNO BriSCA F2 kampioenschap, waarvoor 3 wedstrijden in Ter Apel en 3 in Lelystad meetellen. Tijdens de paasraces zijn voor de coureurs daarnaast punten te verdienen voor de startopstelling van de World Cup Stockcar Formule 2,  die wedstrijd wordt in augustus in het Limburgse Venray gehouden. Er worden dan ook een aantal zeer sterke Stockcar F2 coureurs in Ter Apel aan de start verwacht. Niels Wubkes uit Ter Apel zal de eer hoog willen gaan houden als één van de regionale favorieten in deze klasse waarin contact in de bochten is toegestaan om positieverbetering te realiseren.

Veel nieuwe deelnemers in de Standaardklasse 2000                                                                              
In de Standaardklasse 2000 mag de NNO een aantal nieuwe deelnemers noteren. Zo zal Tom Brakels uit Ter Apel na een jaar BMW klasse zijn rentree maken met zijn vertrouwde Honda CRX in deze klasse. Maar ook Danny Bos uit Ter Apel zullen heeft dit seizoen de Standaardklasse 1400 verruild voor deze klasse. Tevens zien we Merlin Beganovic uit Nieuw Weerdinge, die afgelopen jaar in de BMW klasse aan de start stond, met een fraaie Honda aan de start in deze klasse. De regerend Nederlands kampioen, Kevin Zwiep uit Schoonoord zal dit seizoen niet meer in deze klasse uitkomen na de verkoop van zijn kampioensauto aan Theo de Boer uit Veendam. Het is dan ook de vraag wie de Nederlandse titel van Kevin Zwiep gaat overnemen in deze klasse. Wellicht maakt Danny Klein uit Musselkanaal een goede kans om zijn uitstekende prestaties van afgelopen seizoen om te zetten in een podiumplaats.

Deelnemersveld in de 2litre Hotrod klasse blijft groeien                                                                                     
Martijn Vowinkel uit Ommen is de regerend Nederlandskampioen in de in 2014 geïntroduceerde 2.0 litre Hotrodklasse. Meestal heeft de invoering van een nieuwe raceklasse een lange aanlooptijd nodig om een representatief deelnemersveld aan de start te kunnen zien. Hoe anders is dit echter bij deze klasse. Het aantal van zeventien coureurs in het derde levensjaar van deze klasse is dan ook opzienbarend. Zo zal het publiek getrakteerd worden op een aantal nieuwe en zeer fraaie bolides.  Vowinkel zal dit seizoen samen met Gerton Boes uit Coevorden, Ronald van der Linden uit  Zuid- Beijerland en Marc Stegmeijer uit Baarlo de Nederlandse eer hoog moeten gaan houden. Sterke concurrentie is er o.a. te verwachten van de ervaren Duitse coureurs Dirk Albrecht, Christian Baer, Frank Nohring en Mario Baer. Op 3 en 4 september zal er weer een heus speedweekend in Ter Apel worden gehouden. Dan staat ook de Dutch Open titelstrijd op het programma, die bij vele Britse coureurs inmiddels al weer rood omcirkeld op de racekalender voor 2016 staat.

National Hotrods
Non contact ovalracen op allerhoogste niveau kunnen de racefans zien bij de National Hotrods. Deze achterwiel aangedreven racewagens behalen op de bijna 500 meter lange oval zeer hoge snelheden. John van den Bosch uit Rosmalen is de regerend kampioen en ook dit jaar weer één van de grote favorieten, al is de verwachting dat de concurrentie dit seizoen groter dan ooit tevoren zal zijn. Geduchte tegenstander Ralph Verberkt uit het limburgse Horst heeft zijn auto verkocht en is druk doende om een nieuwe Hotrod te prepareren. Ook zit momenteel een grote groep regionale coureurs te popelen om de ervaren van den Bosch als kampioen van Nederland te onttronen. Zo zijn de Ter Apelers Johan Sanders, Mark Teuben, Harm Veenstra en Erik Emming bij de National Hotrods in staat gebleken om continue hun prestaties te verbeteren en daarmee een gooi naar een podiumplek kunnen doen. Jeffrey Zwiep uit Schoonoord heeft afgelopen winter de Ford Focus van EuroMaster winnaar Ralph Verberkt overgenomen, in deze auto is de vertrouwde krachtbon van Emming Motorentechniek terug te vinden. Hiermee hoopt ook Zwiep definitief aansluiting bij de top van de National Hotrods te bewerkstelligen. Nieuw aan de start bij de National Hotrods is Djony Meijer. Nadat hij afgelopen seizoen de NK titel in de Sportklasse won zal de Ter Apeler  met een Opel Tigra bij National Hotrods aan de start verschijnen en daar zijn geluk beproeven.

Super- & Sportklasse
De Superklasse sloot het seizoen 2015 af met een geweldige strijd om de titel. Uiteindelijk won Rene Teerink uit Halle de titel nipt voor Uwe Mundelein uit het Duitse Bochum. Teerink zal in de beginfase van het seizoen helaas niet nog aan de start staan. Wellicht dat we hem later dit seizoen nog in actie zien. Voor Mundelein, Erwin van der Meer en Frank Schoonbeek een uitgelezen kans om hun titelaspiraties waar te maken. Maar ook Rene Zurhausen met zijn Peugeot 206 met BMW krachtbron heeft laten zien de strijd aan te kunnen.


In de sportklasse heeft Djony Meijer na het behalen van de Nederlandse titel de overstap gemaakt naar de National Hotrods. Zijn bolide zal echter wel weer aan de start staan. Dikkie Vos uit het Duitse Bunde, is achter het stuur terug te vinden samen met nog enkele nieuwelingen zorgt hij voor een welkome aanvulling in deze klasse. Edward Jan Walsma zal dit seizoen met zijn nieuwe VW Polo aan de start verschijnen. De in equipe racende Marsel Luining en Toine Koops en Lucas Wagt zullen er alles aan doen om dit jaar de hoogste trede van het  podium te mogen beklimmen.

De openingsraces van het Nederlandskampioenschap Ovalracing beginnen zondag 27 maart om 11:30 uur in het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel. Het circuit is te vinden aan de Hanetangerweg in Ter Apel.

 

Training zaterdag 26 maart
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Let op; Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek 
- Training juniorenklasse is  tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd. Junioren die voor het eerst deelnemen dienen een KNAF licentie te hebben aangevraagd en een theorie- en praktijkexamen af te leggen op het circuit in Ter Apel. Hiervoor dient men zich vooraf aan te melden via   Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.   
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur 
- Kosten training € 10,- + € 15,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van zondag 27 maart a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie (max. 3 x per seizoen) dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten. 
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a) 
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken. Alleen op de training bestaat de mogelijkheid om te checken of de transponder werkt in de auto. Wanneer tijdens de wedstrijd blijkt dat de transponder niet werkt is de coureur verantwoordelijk en wordt hij dus niet geklasseerd.

Wedstrijden zondag 27 maart (1e paasdag)
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!! 
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen 
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open. 
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”), 
KNAF (dag) licentie verplicht. Inschrijving is € 15,-. Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Alle deelnemende auto's dienen voor 10:00 uur op het circuit te zijn aangeboden voor de Technische Keuring! Let op; Per auto mag alleen de coureur + 1 monteur op het moment van keuring aanwezigheid zijn bij de auto. Zo kunnen de keurmeesters zonder veel afleiding de keuring zo zorgvuldig mogelijk uitvoeren. De coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring. 
11.00 uur; Verplichte rijdersbriefing 
11.30 uur; Start wedstrijden 
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, Superklasse, National Hotrods, BMW 325I E36 CUP, BriSCA F2 (NOV-NNO BriSCA F2 cup + World Cup Qualifier) en Spedeworth 2.0 litre Hotrods.
- Alle coureurs in de BMW 325i e36 cup, Superklasse & National Hotrods dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs.

- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Ter Apel/Lelystad- Ook in 2016 zullen NOV Autospeedway Lelystad en de Noord Nederlandse Ovalracing (NNO) weer een gezamenlijk kampioenschap organiseren voor de BMW 325i e36 klasse die al enkele jaren actief is op beide circuits. 

NOV Lelystad organiseert in 2016 9 wedstrijden (maart-november) voor de BMW 325i e36 klasse, die worden verreden op:

20/3, 17/4, 22/5, 19/6, 24/7, 28/8, 18/9, 15/10 en 13/11 

NNO Ter Apel organiseert in 2016 6 wedstrijden (maart-oktober) voor de BMW 325i e36 klasse, die worden verreden op:

27/3, 05/5, 05/6, 10/7, 3+4/9 en 2/10.

Beide organisatoren laten 3 van de door hen georganiseerde wedstrijden meetellen voor het eindklassement NOV-NNO BMW 325i e36 CUP 2016. 

De wedstrijden die dit seizoen meetellen voor de NOV-NNO BMW 325i e36 CUP 2016 zijn; 

NOV-NNO BMW 325i e36 CUP 2016

17 april

 

NOV Lelystad

05 mei

Hemelvaartsdag

NNO Ter Apel

19 juni

 

NOV Lelystad

28 augustus

 

NOV Lelystad

3 + 4 september

Speedweekend

NNO Ter Apel

2 oktober

FINALES

NNO Ter Apel

Om in aanmerking te komen voor een klassering  in de NOV-NNO BMW 325i e36 CUP 2016 MOET een deelnemer aan tenminste 5 van de 6 georganiseerde wedstrijden hebben deelgenomen. Het slechtste wedstrijdresultaat dient te worden geschrapt. Het klassement wordt op beide banen opgemaakt met het puntenreglement 20/19/18/........

Degene die aan het eind van het “cupseizoen” de meeste punten bijeen heeft gereden is winnaar van de NOV-NNO BMW 325i e36 CUP 2016. De gezamenlijke organisaties stellen trofeeën en een prijzenpot beschikbaar die kan oplopen tot € 1000,-, bij een gemiddeld aantal van 20 deelnemers. Dus hoe groter de deelnemersvelden, hoe hoger het prijzengeld! 

Het actuele reglement 2016 van de BMW 325i e36 klasse is te vinden via de volgende link; http://www.knaf.nl/reglementen/ovalracing

Vergeet niet dat vanaf dit seizoen ook het gebruik van de Raceciever (oortjes) in de BMW 325i e36 klasse verplicht zijn! 

Met deze samenwerking en een extra titelstrijd gaan de beide organisatoren er vanuit een interessant kampioenschap met bijbehorende prijzenpot op twee uitdagende asfaltcircuits in Nederland te kunnen bieden. We rekenen op een fraai deelnemersveld op beide circuits met uiteraard zeer sportieve races.

Bestuur NOV Autospeedway Lelystad
Bestuur NNO Ter Apel

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Pagina 7 van 31
 
 
logo spedeworth