Nieuws


Engelse 2.0 litre Hotrods coureurs naar Ter Apel

Ter Apel- Zoals bekend is, werkt NNO Ter Apel al enige tijd aan de introductie van een nieuwe klasse in de toekomst voor het
Int. NK Ovalracing, de zgn. 2.0 litre Hotrods van de Spedeworth Motorsports organisatie uit Groot Brittannië.

Na een aantal acties:

- Een
informatiebijeenkomst voor geïnteresseerde coureurs bij het circuit in Ter Apel.

- Het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen NNO Ter Apel en de eigenaar van de grootste
autospeedwaypromotor van Groot Brittannië Spedeworth Motorsports, Deane Wood.

- De deelname van de eerste NNO Ter Apel coureur (Helmut Laumen) aan het
Wereldkampioenschap 2.0 litre Hotrods in Ipswich.

- De bouw van enkele nieuwe 2.0 litre Hotrods door de Engelse framebouwer RCE
(bekend van BriSCA F2), voor enkele  Nederlandse coureurs.

Nu is
het tijd voor de volgende stap! De eerste Engelse 2.0 litre Hotrods in actie op de oval in Ter Apel!!!

Op zondag 29 september zullen namelijk drie absolute Engelse top-coureurs met hun 2.0 litre Hotrod naar Ter Apel
komen om enkele demonstraties te verzorgen tijdens de finale-races van de NNO.

Zij zullen deze demonstraties verzorgen op de short-oval, in tegengestelde richting, precies zoals de toekomstplannen zijn.
In samenwerking met Spedeworth Motorsports is het gelukt om deze coureurs de oversteek te laten maken.

Uiteraard staan deze demonstraties niet zomaar nu gepland, er zijn namelijk een behoorlijk aantal coureurs die momenteel
op het punt staan een 2.0 litre Hotrod aan te schaffen. Voor hun is het de ideale gelegenheid om deze spectaculaire auto’s
eens van dichtbij te zien. Voor de racefans is het de eerste kennismaking met deze ‘kleine broertjes’ van de National Hotrods
op het circuit van Ter Apel.
De Britse coureurs zullen op zaterdag 28 september al aanwezig zijn op het circuit en zijn het hele weekend bereid om vragen
van geïnteresseerden te beantwoorden.

Vooralsnog gaat het om de volgende coureurs;

#60 Mark Paffey (Opel Corsa)

mark paffey

#75 Chris Crane (Citroen Saxo)

chris crane

#31 Charlie Jowers (Peugeot 206cc)

charlie jowers 

Voor iedereen die geïnteresseerd is in deze nieuwe klasse, is het dan ook een ‘must’ om aanwezig te zijn op de ovalraces van
29 september a.s. in Ter Apel!

logo spedeworth

 

Voorlaatste ovalraces in Ter Apel voor het NK Ovalracing
Veel spektakel verwacht bij de EuroMasters of National Hotrods

Ter Apel- Na een zomerstop van twee maanden is het dan eindelijk weer zover. In de maand september zullen de nieuwe Nederlandse kampioenen Ovalracing gekroond worden. Komende zondag 1 september zal de voorlaatste racedag plaatsvinden waarna de coureurs op zondag 29 september tijdens de finaleraces de prijzen zullen verdelen. Dat het twee zinderende racedagen zullen worden staat als een paal boven water. Sommige coureurs zullen een tandje moeten bijzetten om nog kans te maken op de ereprijzen en anderen zullen juist uit alle macht hun positie gaan verdedigen.

EuroMasters of National Hotrods
Naast de zeven reguliere klasses die strijden om het Nederlandskampioenschap Ovalracing zullen tevens de National Hotrods aan de start staan. Zij zijn normaliter actief op de ovals in Limburgse Posterholt en Venray. Echter zullen zij nu naar Ter Apel komen om te gaan strijden om de EuroMaster of Hotrods titel 2013. Een groot aantal regionale deelnemers van de Superklasse zullen ook in deze klasse deelnemen, maar ook een aantal andere coureurs uit o.a. Duitsland en het zuiden van Nederland zullen de moeite nemen om naar Ter Apel te komen. Hotrods zijn de absolute snelste en breed uitgebouwde auto’s vanuit de autospeedway. Met slechts een gewicht van 700 kilo en meer dan 220 PK’s, aangedreven op de achterwielen zullen de mannen twee kwalificatiemanches rijden. In deze manches dienen zij zoveel mogelijk punten te verzamelen voor de startopstelling van de EuroMaster finale. Momenteel heeft John van den Bosch uit Rosmalen de EuroMaster titel in handen, maar concurrentie kan vooral verwacht worden uit de hoek van Ralph Verberkt uit Horst en Ter Apelers Harm Veenstra, Mark Teuben, Johan Sanders en Erik Emming. Let's go ..... Hotrod Racing....!!!

'Schluter Motorsport' Juniorenklasse
In de juniorenklasse is het voorlopig nog een complete Duitse aangelegenheid aan de kop van het veld. De uit het Duitse Gelschenkirchen afkomstige Niklas Klaka leidt met een voorsprong van tweeëntwintig punten op concurrent Yannick van de Sand. Johannes Bonnarens ligt op positie drie maar ziet inmiddels twee snelle dames naderen. De uit Coevorden afkomstige Manon Boes is zijn grootste concurrent, zij staat inmiddels gelijk in puntenaantal met v.d. Sand. Terwijl Sanne Klein uit Musselkanaal op de vijfde positie volgt. Maar ook zij heeft zeker nog kans het podium te halen. 

Standaardklasse 1400
De in Roswinkel woonachtige Stefan Arends begon het seizoen overtuigend in de Standaardklasse 1400. De regerend kampioen in deze klasse won tijdens de openingsraces van dit seizoen het dagklassement maar kwam er daarna nooit meer echt aan te pas. De uit Gorredijk afkomstige Sven de Jong lijkt dankzij drie opéénvolgende overwinningen af te stevenen op zijn eerste nationale titel in de Standaard 1400 klasse. Met een uitzonderlijk goed resultaat zou hij zomaar eens al voor de laatste wedstrijddagdag de titel kunnen binnen slepen, maar of zijn concurrenten dat zo maar laten gebeuren valt sterk te betwijfelen. 

Standaardklasse 2000
De uit Assendelft afkomstige Klaas de Boes lijkt dit seizoen oppermachtig te zijn in de Standaardklasse 2000. Hij staat met zijn Renault Clio momenteel riant aan kop in de tussenstand van het NK. De equipe Sonnenberg/Zwiep kan nog enigszins volgen maar voor de overige concurrenten is het een onbegonnen zaak om dit seizoen nog aanspraak op de titel te kunnen maken. Jeffrey Zwiep uit Schoonoord zal teamgenoot Helmut Sonnenberg opvolgen nu de jonge Zwiep ook in het bezit is van zijn 'roze papiertje'. Ter Apeler Tom Brakels bezit momenteel de derde positie voor Ruben Schans uit Eeserveen en Ronnie Bos uit Barger Compascuum. Brakels heeft met twee wedstrijddagen te gaan twintig punten voorsprong op zijn naaste concurrent. 

Sportklasse
In de Sportklasse is Kevin Zwiep uit Schoonoord de grootste kanshebber voor de titel. Toch heeft hij dit seizoen met sterke concurrentie te maken. Djony Meijer uit Ter Apel en de sterk rijdende Thomas Grosse volgen hem op de voet maar. Daarnaast is routinier Boelo Poppema uit Oude Pekela ook nog volop in de race voor een podiumplaats. Maar het is de vraag of hij in zijn VW Golf nog echt opgewassen is tegen het geweld van de Honda’s waarmee het overgrote deel van de concurrentie aan de start verschijnt.

BMW 325i e36 CUP
De BMW 325i e36 Cup is dit seizoen een sterk concept gebleken. Het deelnemersveld groeit nog steeds en met de drie beschikbare huurauto’s maken steeds nieuwe coureurs kennis met het ovalracen. Met zo’n dertien deelnemers per wedstrijddag zijn de races met deze gelijkwaardige bolides zeer interessant. Dat zie je dan ook terug in de puntenstand. De equipe Suelmann/Boes heeft dan wel de beste papieren om de titel binnen te gaan halen, toch zijn de eerste acht coureurs op de ranglijst allemaal nog volop in de strijd voor een podiumplaats. Met de kleine onderlinge verschillen kunnen er nog interessante duels op het circuit ontstaan. In een van de drie huurauto's zal er ook weer een coryfee uit de ovalracing historie achter het stuur kruipen. Nadat Geert Slagter na vele jaren afwezigheid het dit seizoen al eens eerder probeerde, trekt nu voormalig Superklasse coureur Rijn Claij uit het Noord Hollandse Vijfhuizen, na 25 jaar afwezigheid, de 'stoute (race-)schoenen' aan. Het zal wat hem betreft zeker geen eenmalig vrijblijvend optreden worden, inmiddels wordt er namelijk gewerkt aan een raceauto voor de BMW CUP 2014. 

BriSCA F2
Bij de Stockcar Formule 2’s zien we het hele seizoen al spannende en spectaculaire races. Het ziet er naar uit dat tijdens deze races ook weer een groter deelnemersveld aan de start zal verschijnen. Hier zal ook de kersverse World Cup winnaar een onderdeel van zijn. Sebastiaan Vowinkel uit Ommen wist namelijk twee weken terug deze prestigieuze prijs binnen te slepen op het circuit in Venray en zal proberen vandaag ook weer goede zaken te doen om zijn koppositie in het Nederlandskampioenschap te verdedigen. Door 45 punten te verzamelen tijdens de laatste races deed Gerton Boes vorige wedstrijd goede zaken in het kampioenschap. De uit Coevorden afkomstige coureur staat momenteel derde in de tussenstand van het NK klassement.

Superklasse
Net als in enkele voorgaande seizoenen lijkt ook dit seizoen John van den Bosch weer heer en meester in de Superklasse te zijn. De concurrentie weet weleens een manche overwinning van hem af te snoepen, maar de dagzeges gaan toch meestal mee naar Rosmalen. Maar tijdens de laatste wedstrijddag voor de zomerstop was daar ineens Harm Veenstra uit Ter Apel. Hij wist de dagzege in de Superklasse binnen te slepen door vóór Van den Bosch te eindigen in de finale. Het behaalde puntentotaal van de beide coureurs was aan het einde van de dag exact gelijk, echter deze finale-overwinning leverde Veenstra de eerste dagoverwinning in de Superklasse op. Komende zondag zal het deelnemersveld in de Superklasse wederom goed gevuld zijn. De coureurs die deelnemen in de “koningsklasse” van het ovalracen zullen gaan strijden om de top drie posities aan het einde van het seizoen. Achter Van den Bosch en Veenstra bezit Ter Apeler Erik Emming momenteel de derde positie, maar zijn plaatsgenoten Johan Sanders en Mark Teuben volgen op korte afstand. Dat belooft een mooi einde van het seizoen te worden. 

De races om het Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing zullen zondag 1 september a.s. om 12:00 uur van start gaan in het autosportstadion “De Polderputten” aan de Hanetangerweg 5a in Ter Apel.

 

Training zaterdag 31 augustus
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek 
- Training juniorenklasse uitsluitend tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd. Junioren die voor het eerst deelnemen dienen een KNAF licentie te hebben aangevraagd en een theorie- en praktijkexamen af te leggen op het circuit in Ter Apel. Hiervoor dient men zich vooraf aan te melden via  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.  
- Deelname via een daglicentie is niet mogelijk in de juniorenklasse.
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur 
- Kosten training € 10,- + € 5,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van zondag 30 juni a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten. 
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a) 
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken.

Wedstrijden zondag 1 september 
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!! 
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen 
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open. 
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”), 
KNAF (dag) licentie verplicht. 
Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Let op; de coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring. 
- 11.30 uur; Verplichte rijdersbriefing 
- 12.00 uur; Start wedstrijden 
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, Superklasse, BMW 325I E36 CUP, BriSCA F2 en National Hotrods (EuroMaster + NHRRG CUP)
- Alle coureurs in de Superklasse en National Hotrods dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs. (o.a. verkrijgbaar via Hendriks Motorsport Baarlo)
- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Zondag 13 oktober, AUTOCROSS-DAG Ter Apel

Ter Apel
- Op zondag 13 oktober zal de inmiddels traditionele jaarlijkse autocross-dag in het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel weer op het programma staan. Het ovale asfalt van “De Polderputten” zal dan opnieuw het strijdtoneel zijn voor een groot aantal deelnemers die normaliter uitkomen in de autocross. 

Ook dit jaar zal het evenement weer doorspekt zijn met spanning, sensatie en vooral spektakel. Om het publiek een zo gevarieerd mogelijk programma te kunnen bieden hebben we uit alle sectoren van de autocross wel een klasse aan de start staan. Kortom voor elk wat wils. 

Als klapstuk van de dag hopen we dit evenement wederom te kunnen afsluiten met een zgn. CARAVAN-RACE. Hier kunt u meedoen met een auto die deze dag in één van de klasses heeft deelgenomen (m.u.v. sprinters). Uiteraard mag de trekhaak pas gemonteerd worden na de reguliere races. De caravan dient (vooraf reeds thuis) compleet ontdaan te worden van het volledige interieur.(anders wordt u niet toegelaten tot het terrein) De lege opbouw blijft dan over en deze mag alleen van binnen verstevigd te worden met een kruislingse constructie van houten panlatten (22 x 42mm). Het trekkend voertuig is verplicht om het gehele voorraam af te dekken doormiddel van gaas, dit om rond vliegende caravanonderdelen buiten de auto te houden. Tijdens de race is alleen contact toegestaan ten opzichte van de caravan, contact tussen de auto’s is niet toegestaan. Er dient een minimaal aantal deelnemers te zijn om deze caravan-race door te laten gaan. Vooraanmelding is dan ook verplicht. Dit kan bij de N.N.O. via  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.
 of 0599-413106.

Vooraanmelding
In verband met de voorbereidingen voor dit evenement dienen deelnemers voor de;

- Sprinters
- Bangerstox
- Caravan-race

zich van tevoren aanmelden bij de organisatie. Dit kan via 0599-413106 of via e-mail;  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. . Voor de overige klasses is een vooraanmelding niet nodig.

Inschrijving
De verplichte inschrijving voor alle klasses is op de wedstrijddag op het circuit. Zondagochtend 13 oktober kan men zich dan ook ’s morgens vanaf 07.30 uur inschrijven op het circuit “de Polderputten” voor één van de volgende klasses:

Standaardklasse tot 1300 cc    
(ook verstevigde auto’s toegestaan, geen turbo’s)

Standaardklasse tot 1600 cc    
(geen verstevigde auto’s)

Standaardklasse tot 2000 cc 
(geen verstevigde auto’s, voor licht verstevigde auto’s (alleen van binnenuit), zal bij voldoende deelname een aparte groep worden gecreëerd.) 

Toerwagenklasse                                 
(opgevoerd en/of boven 2000 cc, ook 4 x 4 en turbomotoren en een complete, geen verstevigde carrosserie)

Vrije Standaardklasse             
(verstevigde en/of opgevoerde auto’s waarbij licht contact in bochten is toegestaan)

Rodeoklasse

(Standaard carrosserie tot maximaal 6 cilinders, 4 kleppen per cilinder en maximaal 1800 kg, geen busjes en pick-ups. Open carrosserie is niet toegestaan. Behalve de rolkooi ter bescherming van de 
rijder en versterking van stuurstangen is geen enkele versteviging toegestaan) Duwen mag in de rodeoklasse, ook in de zijkant. Maar niet in de bestuurderszijde deur. Het inrijden op stilstaande 
auto's is streng verboden (geen bangeracties).

Sprinters (vindt alleen doorgang bij minimaal 10 vooraanmeldingen)
Sprinters; van 1000cc motorfietsmotoren tot 4x4 superklasse sprinters. 

Bangerstox
Op veler verzoek zal ook de populaire en spectaculaire Bangerstox klasse weer aan het programma worden toegevoegd. Deze klasse is normaliter onder andere actief op de gravel van Speedway Emmen. Deze reglementen zullen dan ook gehanteerd worden betreffende de constructie van de auto’s en de races (dus geen KNAF rolkooi vereiste). De Bangerstoxcoureurs dienen zich van tevoren op te geven bij de NNO via;  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. of 0599-413106. 
Maximaal 40 coureurs, dus vol = vol. Wanneer men in de Bangerstox klasse opgenomen wil worden in het dagklassement dient men een AMB/Mylaps MX transponder in de auto te monteren.

Alle auto’s in alle klasses dienen op gewone straatbanden met een minimum profiel van 2 mm te rijden. De auto’s moeten verder natuurlijk wat betreft veiligheid voldoen aan de eisen zoals deze vermeld staan in het ASJ van de KNAF 2013. Dus o.a. goede roll-bar, brandvrije kleding, nekband, handschoenen en goedgekeurde helm. Tevens dient iedere rijder een geldige KNAF-licentie 2013 voor de autocross te hebben. Op het circuit zijn op vertoon van een geldig rijbewijs ook KNAF daglicenties (€ 25,-) verkrijgbaar.En denk aan het geluid: max 90 dBA. Auto’s dienen dus voorzien te zijn van een goed dempende uitlaat.

Inschrijfgeld € 5,- per auto, per klasse. 
Entree volwassene € 12,- p.p. Kinderen tot 15 jaar € 3,- p.p. 65+ € 7,- p.p. 

Voor eventuele vragen/inlichtingen:

NNO Ter Apel

Frits d’Haan      0528-265036 
Robert Dreier     0599-413106     
e-mail;               Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.

 

Ter Apel- Op zondag 30 juni vond de vierde serie wedstrijden plaats meetellend voor het Int. Nederlandskampioenschap en NNO Clubkampioenschap Ovalracing 2013.

Via onderstaande links zijn de rondetijden, uitslagen en dagklassementen terug te vinden.

Uitslagen lange baan 30 juni 2013 

Uitslagen short-oval 30 juni 2013

 
<< Start < Vorige 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 Volgende > Einde >>

Pagina 36 van 41
 
 
logo spedeworth