Nieuws


Noord Nederlandse Ovalracing start aan 35e seizoen NK Ovalracing in Ter Apel

Ter Apel- In april 1979 werd voor het eerst de start vrij gegeven voor Ovalracing coureurs op de oval in Ter Apel. Op Zondag 31 maart a.s. (1e Paasdag ) zullen de coureurs voor het eerst in 2013 de strijd met elkaar aangaan. Net als in andere jaren is het Internationaal Nederlandskampioenschap Ovalracing de inzet van het autosportprogramma en dit al voor het 35e jaar. Het kampioenschap telt net als in andere jaren in totaal zes wedstrijddagen, op zondag 29 september zullen de finales in Ter Apel plaatsvinden.

De Juniorenklasse kent een spectaculaire ontwikkeling, maar liefst zes nieuwe deelnemers uit zowel heel Nederland als Duitsland hebben zich ingeschreven voor de klasse van 14 tot 19 jarigen. Ook een aantal coureurs hebben de klasse moeten verlaten, in verband met het behalen van de maximale leeftijd, waaronder de kampioen van 2012, Jeffrey Zwiep. Het zal dus een interessante strijd worden waarin het tijdens de openingsdag vooral nog aftasten zal zijn. Dat autosport niet alleen voor mannen is laat de juniorenklasse duidelijk zien. Tussen de elf coureurs zullen vier dames de strijd met de mannen aangaan. Klassesponsor Schluter Motorsport uit het duitse Haren zet de junioren nog eens extra in de belangstelling. Een van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse gehuldigd zullen worden en dat ook alle coureurs een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde “dame” in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.Eén van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse op de feestavond gehuldigd zullen worden en een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde ‘dame’ in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.Eén van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse op de feestavond gehuldigd zullen worden en een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde ‘dame’ in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.Eén van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse op de feestavond gehuldigd zullen worden en een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde ‘dame’ in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.Eén van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse op de feestavond gehuldigd zullen worden en een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde ‘dame’ in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.Eén van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse op de feestavond gehuldigd zullen worden en een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde ‘dame’ in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.

De NNO heeft besloten om van de gescheiden Standaardklasse 2000 (in 8V en 16V) weer één klasse te maken. Dit betekend een zeer goed gevulde klasse met veel mooi en snel materiaal aan de start. Klaas de Boer zal één van de coureurs zijn, die uit is op revanche. Hij schakelde zichzelf afgelopen seizoen in de eindstrijd om het kampioenschap uit door een technische onvolkomenheid aan zijn auto. Een nieuw opgebouwde Renault Clio moet hem dit seizoen meer geluk brengen. Hans Nijboer zal alle zeilen bij moeten zetten om zijn titel te gaan prolongeren. Ruben Schans en Tom Brakels die de overige podiumplaatsen mochten beklimmen in het afgelopen seizoen, zullen dit jaar een aanval op de Nederlandse titel willen doen. Daarnaast keren o.a. Luuk Holman en Jacob Timmer na een jaar afwezigheid terug op het asfalt. Het belooft dan ook een zeer interessante strijd te worden in de nieuwe Standaard 2000 klasse.

Voor de BriSCA Stockcar F2 staat tijdens de seizoensopener in Ter Apel direct een titelstrijd op het programma. Lenssen Motorsport uit Baarlo is net als in voorgaande edities de hoofdsponsor van dit succesvolle evenement. Nadat men punten voor de startopstelling in de eerste twee manches kan verzamelen, zal in race drie de finale om de EuroMaster 2013 titel verreden worden. Tijdens de eerste race in Lelystad waren de gebroeders Vowinkel te sterk voor de concurrentie, zij verdeelden onderling de manche overwinningen. Toch is de EuroMaster winnaar van 2011 en 2012 de grote favoriet. De vraag is namelijk of iemand in staat is de uit Mönchengladbach afkomstige Peter Baer in Ter Apel te verslaan? De strijd om de EuroMaster is ook dit jaar weer een zeer internationale met deelname uit Nederland, Duitsland, België, Engeland en Wales. 

De BMW klasse maakt inmiddels alweer een aantal jaren deel uit van het vaste programma van de NNO. Dat een totaal nieuwe klasse de tijd moet hebben om zich te ontwikkelen blijkt ook nu weer eens. De stijgende lijn van deze klasse lijkt namelijk inmiddels stevig te zijn ingezet en zo mogen we bij de start van dit seizoen dan ook een aantal nieuwe deelnemers verwelkomen. Daarnaast heeft de NNO in samenwerking met Boes Racingteam een aantal BMW’s beschikbaar voor de verhuur. Dit is inmiddels zo’n succes gebleken dat de drie beschikbare auto’s voor heel 2013 zijn volgeboekt. De deelname van Geert Slagter uit Vlagtwedde is het vermelden waard. Deze meervoudig Nederlandskampioenschap in de Superklasse keert na bijna twintig jaar afwezigheid weer eens in één van de huurauto’s terug op het Ter Apeler asfalt. Met een groot deelnemersveld en gelijkwaardige auto’s wordt dit ongetwijfeld een zeer boeiende strijd. 

De meest verrassende kampioen van het seizoen 2012 was Stefan Arends in de Standaardklasse 1400. Als rookie kwam hij de 1400 klasse binnen, maar al snel werd hij gedurende het seizoen een serieuze titelkandidaat. Toen andere titelkandidaten door strafpunten ook nog eens verder achterop raakten greep Stefan Arends zijn kans. Dit seizoen zal hij wederom aan de start staan om zijn titel te verdedigen. Wim Haaijer uit Coevorden besloot om na het behalen van een derde plaats in het kampioenschap van afgelopen jaar, dit seizoen met een compleet nieuwe auto te komen, hij gaat zijn geluk beproeven met een Seat Arosa. Ook Sven de Jong uit Gorredijk is een geduchte concurrent, hij is altijd voor in het veld te vinden maar heeft het kampioenschap in deze klasse nog niet kunnen behalen. Daarnaast zien we Jan Vrieze na enkele jaren afwezigheid weer terug aan de start, hij zal samen met zijn zoon Erik als equipe het raceseizoen ingaan. 

In de Sportklasse zal de concurrentie van Kevin Zwiep hard hebben gewerkt om Zwiep niet weer relatief eenvoudig naar te titel te laten rijden. Want afgelopen seizoen was hij echt een maatje te groot voor de rest van het deelnemersveld. Tale Ottens is een nieuwkomer in de Sportklasse. Na het opheffen van de Standaard 2000 8V besloot hij de auto van oud Sportklasse coureur Jan Luth over te nemen. Een nieuwe uitdaging lonkt voor de succesvolle coureur uit Stadskanaal. 

De meest aansprekende klasse binnen het ovalracen in Ter Apel is nog altijd de Superklasse. De klasse met op en top geprepareerde bolides belooft ook dit seizoen wederom een waar spektakelstuk te worden. Alhoewel we moeten concluderen dat John van den Bosch, na het behalen van twee nationale titels in de Superklasse, ook dit seizoen weer de titelfavoriet is, ligt de concurrentie wel degelijk op de loer. Zo wist Erik Emming het afgelopen seizoen in zijn comeback jaar twee maal een manche overwinning te behalen en is ook de sterk rijdende Harm Veenstra terug van weggeweest. Maar wat te denken van Johan Sanders en Mark Teuben? Beiden hebben al een Nederlandse titel in de Superklasse op hun naam staan, wat is er nu mooier om dat kunststukje in een zeer goed gevuld deelnemersveld nog eens te herhalen. Daarnaast zijn er tal van nieuwe deelnemers, zoals bijv. Equipe Schoonbeek die hun geluk met een VW Golf met dieseltechnologie gaan beproeven. De NNO heeft echter ook diverse nieuwe inschrijvingen uit Duitsland en België ontvangen. Of deze mannen tijdens deze vroege seizoensopener al aan de start zullen staan is nog even de vraag.

De openingsraces van het nieuwe seizoen zullen op 31 maart a.s. (1e paasdag) om 12:00 uur van start gaan in het autosportstadion "De Polderputten" in Ter Apel. Alle klasses zullen drie manches en een finale rijden.

 

Training zaterdag 30 maart
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek
- Training juniorenklasse uitsluitend tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd.
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur
- Kosten training € 10,- + € 5,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van zondag 31 maart a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten.
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a)
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken.

Wedstrijden zondag 31 maart  (1e paasdag)
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!!
- 7.00 uur; Alle overnachters rennerskwartier worden gewekt voor aanschaf van entreebewijs + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen
- 8.00 uur; Ingang circuit & rennerskwartier open, iedereen koopt entreebewijs.
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”),
KNAF (dag) licentie verplicht. Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Let op; de coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring.
- 11.30 uur; Verplichte rijdersbriefing
- 11:45 uur; Shake-down training EuroMaster of BriSCA F2
- 12.00 uur; Start wedstrijden
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, Superklasse, BMW 325I E36 CUP en “Lenssen Motorsport” EuroMaster of BriSCA F2)
- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Ter Apel- De extra training van aanstaande zaterdag 23 maart a.s. voor deelnemers aan het NK Ovalracing 2013 in het autosportstadion "De Polderputten" zal gewoon doorgang vinden. Wel zullen de coureurs er rekening mee dienen te houden dat het terrein vanwege de weersomstandigheden nog niet in ideale condities verkeerd. Om zoveel mogelijk ruimte in het rennerskwartier voor onze coureurs en hun materieel te hebben is het rennerskwartier niet toegankelijk voor auto’s van aanhang en publiek. We verzoeken u als NNO Ter Apel hierin nadrukkelijk om u medewerking.

Extra Training zaterdag 23 maart
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Training juniorenklasse uitsluitend tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd. Het verplichte examen van de nieuwkomers bij de junioren start om 11:00 uur.
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur
- Kosten training € 10,- (bij inschrijving training te voldoen)
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten.
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a)
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunnen wij als organisatie en u als coureur de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken.

 

Ter Apel/Lelystad- Ook in 2013 zal de NNO in samenwerking met de NOV naast hun eigen kampioenschappen een extra kampioenschap organiseren voor de BMW 325i e36 klasse. Op ieder circuit zullen drie wedstrijden meetellen voor de NNO-NOV BMW CUP 2013. Aan het einde van het seizoen liggen er mooie prijzen te wachten op de deelnemers. In tegenstelling tot voorgaand seizoen zal de finalewedstrijd in Ter Apel worden verreden.

De wedstrijden die meetellen voor deze Cup zijn; 

31  maart Ter Apel
21 april Lelystad

16 juni Lelystad
30 juni Ter Apel

15 september Lelystad
29 septemper Ter Apel (Finale NNO-NOV BMW CUP + prijsuitreiking)

De NNO-NOV BMW CUP wordt mede mogelijk gemaakt door NNO Ter Apel, NOV Lelystad, VVAS Valthermond.

bmw cup

 

Technische/veiligheid aandachtspunten NK Ovalracing seizoen 2013
 

Bij de start van een nieuw NK Ovalracing seizoen is het van belang om de puntjes op de ‘i’ te zetten, hierbij dan ook enkele aandachtspunten; 

  • Let op rijhoogte van de auto dient conform reglement te zijn
  • Racegordels kennen een maximale levensduur, let op het verstrijken van deze datum (zie labels)
  • Raamnetjes dienen aan de rolkooi bevestigd te zijn en dus niet aan de deur.
  • MyLaps AMB MX transponders dienen op 180 cm, vanaf het voorste deel van de auto, zo laag mogelijk op de bodem gemonteerd te zijn. De transponder dient zonder tussenkomst van staal zijn signaal naar beneden kunnen stralen. Transponders ook tijdens training monteren, dit om de werking van transponder en systeem zo goed mogelijk te kunnen testen. De NNO heeft nog slechts 2 huurtransponders tot haar beschikking. Draag er dan ook zorg voor dat u zelf in het bezit bent van een Mylaps AMB MX transponder; Mylaps Sport Timing
  • De geluidsnorm die gehanteerd wordt is 90 DB(a), de metingen vinden tijdens de trainingen en wedstrijden plaats.
  • Accupolen dienen afgedekt te worden
  • Banden & wielen dienen volledig afgedekt te worden door de spatbordrand (let op voorschriften maximale breedte)
  • Alle deelnemende auto’s dienen vanaf het seizoen 2013 voorzien te zijn van een afneembaar stuur. De minimale afstand tussen het stuur en het bovenlichaam van de coureur dient tenminste 30 cm te zijn.
  • Draag zorg voor een geldige KNAF licentie Ovalracing 2013
  • Monteurs die zich op het circuit willen begeven voor het meten van de bandentemperatuur, meteen na de wedstrijd, dienen een brandvertragende overall te dragen.
     
  • In 2013 zal er in alle klasses gewerkt worden met een neutralisatie mogelijkheid door de wedstrijdleiding. Hier wordt bij de Stockcar Formule 2, Superklasse en Hotrods al langer mee gewerkt. Alle baanposten zullen de gezwaaide gele vlag overnemen van de wedstrijdleiding als de race wordt geneutraliseerd door een gevaarlijke situatie. De startcar zal de raceleider opvangen en de start vrijgeven als de wedstrijdleiding het circuit vrij geeft. 
     
  • In 2012 is al besproken met de coureurs van de Superklasse dat de zgn. ‘Raceciever’ ook gebruikt gaat worden bij alle reguliere wedstrijden van de Superklasse in 2013. Alle coureurs die actief zijn bij de Hotrods zijn al in het bezit van een dergelijk communicatiesysteem. Dit systeem maakt 1-weg communicatie van de wedstrijdleiding met de coureurs mogelijk. Bij dergelijke hoge snelheden en het te verwachten volle startveld verhoogd dit duidelijk de veiligheid. Superklasse coureurs die nog niet in het bezit zijn van een dergelijke raceciever kunnen zich melden bij de NNO via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. , we hebben contact met een aantal leveranciers en helpen u graag verder.
 
<< Start < Vorige 31 32 33 34 35 36 37 Volgende > Einde >>

Pagina 35 van 37
 
 
logo spedeworth