Nieuws


Ter Apel- Hieronder de Mylaps.com links naar de uitslagen en rondetijden van de manches en finales in de diverse klasses van de 2e serie races meetellend voor het Internationaal Nederlands- en NNO Clubkampioenschap Ovalracing 2013.

Het dagklassement in de Sportklasse en de BMW 325i e36 cup is inmiddels vastgesteld na de uitgevoerde technische na controles. Er zijn geen wijzigingen in de uitslag voortgekomen uit deze na controles.

Helaas is het "uit-literen" van de top drie in de Sportklasse door technische onvolkomenheden in de meetapparatuur niet gelukt.

Uitslag NK Ovalracing 9 mei 2013 (short-track)

Uitslagen NK Ovalracing 9 mei 2013 (long track)

 

Ter Apel- De laatste dagen komen er nog al veel vragen binnen over de juiste montage van de verplichte Mylaps MX transponder in de raceauto’s. Tijdens de laatste wedstrijddag op Lelystad in de BMW klasse bleek bijvoorbeeld dat bijna alle coureurs de transponder niet op de juiste wijze in hun auto hebben bevestigd en daarmee het signaal zwak is. Aanstaande donderdag 9 mei zal de NNO de coureurs voorafgaande aan de start van de wedstrijden de kans bieden, die niet zeker zijn van de juiste werking van hun transponder om met hun auto met transponder, stapvoets over de lus te gaan van start/finish. De werking en de signaalsterkte zal dan door de tijdwaarnemers worden gecheckt. Betreffende coureurs kunnen zich om 11:00 uur melden op start/finish. Hieronder nog eens een complete montage-instructie van de transponder.

 

Montage-instructie Mylaps MX transponder; De transponder dient onder bepaalde voorwaarden gemonteerd te worden in de auto. De afstand tot het voorste deel van de auto (bumper) dient minimaal 180 cm te zijn. Daarnaast dient de transponder zo laag mogelijk, rechtop (transpondernummer moet horizontaal staan) d.m.v. de bijgeleverde bevestigingsclip in de auto gemonteerd te worden en dient het signaal zonder enige tussenkomst van metaal of kunststof naar beneden kunnen stralen. Er dient dus een ruim gat onder de transponder, in de bodem te worden gemaakt. Tevens leert de ervaring dat het ook mogelijk is de transponder aan de buitenzijde van de B-stijl te monteren wanneer deze zich minimaal 180 cm vanaf het voorste punt van de auto bevindt. De maximale hoogte is 120 cm. Daarnaast is het van belang dat de transponder volledig opgeladen is voor gebruik en dat met regelmaat de transponder (eens per drie maanden) wordt opgeladen als deze buiten gebruik is. Bij aanschaf van een zgn. MX Flex transponder (abonnement constructie) van Mylaps dient deze voor het in werking stellen eerst geactiveerd worden dmv de ‘flex-manager’ op www.mylaps.com

 

Groeiende deelnemersvelden en inzet “Race of Champions” titel in de Superklasse ingrediënten voor Ovalraces in Ter Apel 

Ter ApelDe openingsraces van het Nederlandskampioenschap Ovalracing werden op 1e paasdag in Ter Apel nog onder winterse omstandigheden verreden. De organiserende Noord Nederlandse Ovalracing heeft dan ook goede hoop dat de weergoden tijdens de tweede serie races op donderdag 9 mei a.s. (Hemelvaartsdag) om het Internationaal Nederlands kampioenschap Ovalracing in Ter Apel de organisatie beter gezind zijn. De races zullen in ieder geval nog aantrekkelijker worden omdat de deelnemersvelden in de meeste klasses nog verder uitgebreid zullen worden. Daarnaast wordt er in de ‘koningsklasse’ van het ovalracen, de Superklasse, gestreden om een extra titel, de ‘Teuben Transport’ Race of Champions Trofee, die er voor zorg zal dragen dat er een groot internationaal deelnemersveld met top-coureurs in deze klasse aan de start zullen staan. 

Juniorenklasse
Het ging de vele debutanten tijdens de paasraces in de juniorenklasse goed af tijdens hun vuurdoop op het ovale circuit. Een faire strijd was er te zien tussen de 14 tot 18 jarigen. De top drie van het dagklassement werd uiteindelijk een complete duitse aangelegenheid. Yannick van de Sand nam de eerste dagoverwinning op zijn naam voor Niklas Klaka. Johannes Bonnarens uit het naburige Rutenbrock neemt met evenveel punten als Niklas Klaka momenteel positie drie in. 

Standaardklasse 1400
Stefan Arends uit Roswinkel begon waarmee hij het vorig seizoen geëindigd is. De regerend Nederlandskampioen is ook na de openingswedstrijd al weer de leider in de tussenstand van het kampioenschap in de Standaardklasse 1400, al is zijn voorsprong minimaal. Ramond de Haan uit Stieltjeskanaal en Sven de Jong uit Gorredijk zijn z'n naaste belagers in de strijd om de koppositie.

Standaardklasse 2000
De concurrentie in de Standaardklasse 2000 zal hard moeten werken om Klaas de Boer uit Assendelft van zijn leidende positie te ontdoen. De Noord-Hollander was tijdens de openingsraces te sterk voor de concurrentie en wist overtuigend de dagzege naar zich toe te trekken. Hij sloeg tijdens de eerste wedstrijd van een het seizoen een gat van acht punten naar naaste concurrent Tom Brakels uit Ter Apel. Daarachter zijn Ruben Schans uit Eeserveen en Helmut Sonnenberg uit het Duitse Weener de voornaamste concurrenten. Met dertien coureurs tijdens de openingsrace stond er al een goed gevuld deelnemersveld, dit aantal zal zich in de rest van het seizoen nog verder uit te breiden.

'Teuben Transport' Race of Champions + Gerry Meijerhof Memorial Trophy Superklasse 
Misschien wordt het wel dé wedstrijd van het jaar? In ieder geval voor de mannen van de Superklasse een race die al lange tijd rood omcirkeld is in de agenda om te gaan schitteren. Naast het Nederlandskampioenschap is de titel in de ‘Race of Champions’ eentje die er toe doet. Na overwinningen in het verleden van Johan Sanders uit Ter Apel en John van den Bosch uit Rosmalen is Ralph Verberkt uit het Limburgse Horst de huidige titelhouder. John van den Bosch is inmiddels een behoorlijke grossier in titels in de Superklasse en zal er dan ook alles aan doen om deze titel terug te brengen naar Rosmalen. Maar tijdens de openingsrace zagen we de kracht van de concurrentie toenemen. Met name Ter Apeler Harm Veenstra jr. wist van den Bosch tot het uiterste te drijven. Ook Johan Sanders kende, met uitzondering van een uitvalbeurt in de manches, een sterke seizoensopener. Hij ging uiteindelijk met de finaleoverwinning van de Paasraces  aan de haal. Hiermee behoord ook hij tot de kanshebbers voor de titel. Het grote deelnemersveld kan ook zomaar eens voor een verrassing gaan zorgen. Een feit blijft dat deze titelstrijd de kraker van de wedstrijddag zal worden waar menig autosportliefhebber zich inmiddels op verheugd. 

Sportklasse
Een zeer sterk deelnemersveld en vier verschillende winnaars waren de ingrediënten van de openingsraces in de BMW Cup. Dat deze merkencup met allemaal gelijk waardige auto’s een succesvol concept is, werd hiermee maar weer eens bevestigd. Daarnaast krijgen nieuwe talenten of oud-coureurs zelfs de kans om in een huurauto eens te proeven aan het huidige ovalracen. Tim Lutke Veldhuis uit Vroomshoop heeft de leiding in het kampioenschap in handen maar staat in punten aantal gelijk met Rob Fischer uit Ter Apel. Daarachter zijn het Freddy Suelmann uit Ter Apel en Pieter Blauwgeers uit Coevorden die beide een achterstand van vijf punten op het leidende duo hebben opgelopen. Met nog een aantal nieuwe deelnemers tijdens de hemelvaartsdagraces zal de strijd in deze klasse naar verwachting nog interessanter worden.

BriSCA F2
De titelstrijd om EuroMaster 2013 in de Stockcar Formule 2 klasse tijdens de Paasraces zorgde voor een waar spektakelstuk. Maar liefst 21 deelnemers afkomstig uit Nederland, Duitsland, België, Engeland en Wales stonden aan de start. Martijn Vowinkel uit Ommen werd gekroond tot de nieuwe EuroMaster winnaar, hij heeft echter een kleine achterstand opgelopen als het gaat om de tussenstand in het Nederlandskampioenschap. Piet Huussen uit Nieuwkoop neemt hierin de leiding gevolgd door Peter Baer en Martijn Vowinkel. De best geklasseerde lokale coureur is Niels Wubkes uit Ter Apel. Hij neemt momenteel de achtste positie in.

Sportklasse
In de Sportklasse werd tijdens de paasraces ondanks de afwezigheid van nog een aantal coureurs de hegemonie van Kevin Zwiep uit Schoonoord onderbroken. In het gevecht om de koppositie, was het vorig seizoen nog redelijk eenvoudig voor Kevin Zwiep, nu moest de uit Schoonoord afkomstige kampioen vaak met minder genoegen nemen. Met name Jacob Kap uit Stadskanaal maakte Zwiep het leven zuur. Wellicht kan Kap een gooi naar de titel doen. Met een aantal extra deelnemers tijdens de tweede serie races belooft ook de Sportklasse weer een spannende strijd te gaan worden. 

De tweede serie races van het Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing zal donderdag 9 mei (hemelvaartsdag) om 12:00 van start gaan in het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel.

 

Training zaterdag 4 mei
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek
- Training juniorenklasse uitsluitend tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd.
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur
- Kosten training € 10,- + € 5,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van donderdag 9 mei a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten.
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a)
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken.

Wedstrijden donderdag 9 mei (hemelvaartsdag)
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!!
- Rennerskwartier is woensdag 8 mei vanaf 20:00 uur toegankelijk
- 7.00 uur; Alle overnachters rennerskwartier worden gewekt voor aanschaf van entreebewijs + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen
- 8.00 uur; Ingang circuit & rennerskwartier open, iedereen koopt entreebewijs.
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”),
KNAF (dag) licentie verplicht. Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!

- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Let op; de coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring.
- 11:15 uur Overleg coureurs BMW CUP in kantine Polderputten
- 11.30 uur; Verplichte rijdersbriefing
- 12.00 uur; Start wedstrijden
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, “Teuben Transport” Race of Champions + Gerry Meijerhof Memorial Trofee Superklasse, BMW 325I E36 CUP en BriSCA F2

- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Ter Apel- Na aanleiding van de openingsraces van het NK Ovalracing 2013 zijn er  na aanleiding van het wedstrijdverloop en t.a.v. het reglement enkele opmerkingen en verduidelijkingen te maken. Ondanks dat we terug kunnen kijken op een zeer geslaagde seizoensopener toch nog enkele mededelingen en aandachtspunten voor de rest van het seizoen.

BriSCA F2
In de BriSCA F2 zijn na aanleiding van enkele zeer onsportieve gedragingen startnummer #24 en #124 na afloop van de derde manche gediskwalificeerd. Deze diskwalificatie is de aanleiding voor een schorsing betreffende het seizoen 2013 voor beide coureurs.

Junioren
Tijdens de uitgebreide herkeuringen die hebben plaats gevonden na afloop van de finales van de races, is slechts één auto niet conform het reglement bevonden. Startnummer #22 uit de juniorenklasse is hiervoor gediskwalificeerd.

BMW Cup
Na aanleiding van enkele constateringen en discussies tijdens de eerste wedstrijddag is er in overleg met de KNAF sectie Ovalracing enige verduidelijking in het reglement van deze klasse aangebracht.

Artikel/punt 30

Wordt gewijzigd in;

Schroefveerpoten van het merk “kontakt plus” JOM Blueline, er mogen zgn. kilo veren op de voorste veerpoten gemonteerd worden (kilo’s naar eigen keuze), maar de achterveren moeten gewoon uit het pakket  van “kontakt plus JOM Blueline” zijn. De bodemspeling mag niet minder dan 5 centimeter zijn. (overgangsregeling, peildatum is wedstrijdnummer 4, 30 juni 2013)

Artikel/punt 31:

Wordt verduidelijkt door;
De maximale breedte zowel voor als achter is 170 cm (gemeten op het breedste punt van de band/velg)

Daarnaast blijkt dat tijdens de races in de BMW cup op onverklaarbare wijze storingen in het Mylaps systeem zijn opgetreden. In overeenstemming met de sectie Ovalracing van de KNAF wordt gekeken hoe een en ander mbt de uitslag opgelost kan worden.

Let op; Bij alle auto’s in de BMW klasse MOETEN net zoals in alle andere klasses de trekhaken COMPLEET zijn verwijderd (en dus niet alleen de knobbel eraf flexen)

 

 
<< Start < Vorige 31 32 33 34 35 36 37 Volgende > Einde >>

Pagina 34 van 37
 
 
logo spedeworth