Nieuws


Training zaterdag 19 april
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Let op; Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek 
- Training juniorenklasse uitsluitend tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd. Junioren die voor het eerst deelnemen dienen een KNAF licentie te hebben aangevraagd en een theorie- en praktijkexamen af te leggen op het circuit in Ter Apel. Hiervoor dient men zich vooraf aan te melden via   Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.   
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur 
- Kosten training € 10,- + € 5,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van zondag 20 april a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten. 
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a) 
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken. Alleen op de training bestaat de mogelijkheid om te checken of de transponder werkt in de auto. Wanneer tijdens de wedstrijd blijkt dat de transponder niet werkt is de coureur verantwoordelijk en wordt hij dus niet geklasseerd.

Wedstrijden zondag 20 april (1e paasdag)
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!! 
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen 
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open. 
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”), 
KNAF (dag) licentie verplicht. Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Let op; Per auto mag alleen de coureur + 1 monteur op het moment van keuring aanwezigheid zijn bij de auto. Zo kunnen de keurmeesters zonder veel afleiding de keuring zo zorgvuldig mogelijk uitvoeren. De coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring. 
11.30 uur; Verplichte rijdersbriefing 
12.00 uur; Start wedstrijden 
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, Superklasse + National Hotrods, BMW 325I E36 CUP, "Lenssen Motorsport" EuroMaster of BriSCA F2 en Spedeworth 2.0 litre Hotrods.
- Alle coureurs in de Superklasse & National Hotrods dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs. (o.a. verkrijgbaar via Hendriks Motorsport Baarlo)

- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Seizoen van start met ‘Lenssen Motorsport’ EuroMaster BriSCA Stockcar F2 

Ter Apel- Zondag 20 april (1e paasdag) staat de start van het 36e seizoen ovalracing in Ter Apel op het programma. Na al die jaren blijkt deze kleine tak van autosport nog steeds bij veel coureurs en racefans populair te zijn, zo hebben veel coureurs geïnvesteerd in nieuw materiaal. Een aantal van hen zullen deze openingsraces meteen al aan de start zien, maar ook later in het seizoen zullen de deelnemers aantallen verder groeien. Nieuw is dat het programma van zeven naar negen klasses is uitgebreid. Die klasses zullen stuk voor stuk interessant zijn om te volgen. De twee nieuwe klasses in het programma zijn de National Hotrods en de internationale Spedeworth 2.0 litre Hotrod klasse. 

Junioren
De jeugd is ook dit seizoen weer goed vertegenwoordigd. Zo zal Niklas Klaka uit Gelsenkirchen naar Ter Apel afreizen om zijn  titel te gaan verdedigen. Ook de nummer twee van afgelopen seizoen, Yannick van de Sand, zal nog een jaar actief zijn in de juniorenklasse.  Johannes Bonnarens is de enige uit de top drie die niet terug zal keren in de juniorenklasse, hem zullen we in de Standaard 2000 terug zien. Ook de dames komen terug aan de start. Manon Boes en Lanie vd Bosch zullen in hun rosé bolides de strijd met de mannen aangaan.

Standaardklasse 1400
Dankzij een streng reglement en keuringen van de technische commissie blijft de Standaard 1400 klasse interessant om te volgen. De verschillen tussen de coureurs zijn klein wat de strijd ten goede komt. De kampioen van 2013, Sven de Jong, plande in de winter een overstap naar de Sportklasse, maar hij strijd voorlopig nog mee in de Standaard 1400. Daarnaast staan er een aantal nieuwe namen aan de start. Of zij de strijd met de gevestigde orde in deze standaardklasse direct aan kunnen gaan we vandaag zien. 

BMW Cup
De BMW Cup brengt waarschijnlijk het grootste deelnemersveld aan de start in 2014. Er bestaat een grote kans dat er tijdens de openingsraces al meer dan twintig deelnemers aan de start staan. Veel nieuwe namen maken hun debuut op het asfalt in Ter Apel. Toch zijn er ook een aantal coureurs die de wat oudere ovalracing liefhebber ongetwijfeld kent. Wat te denken van Rijn Claij, Hans Hoogenboom, Geert Slagter? Allen voormalig Superklasse coureurs uit de jaren ’80 en ’90. Maar ook Vincent Wempe is er vandaag voor het eerst bij. Hij is de broer van voormalig Superklasse coureur Marcel Wempe. Van hem ontvingen we vlak voor deze openingswedstrijd het nieuws dat ook hij zich zal later dit seizoen zal mengen in de strijd bij de BMW’s. Kunnen deze kampioenen van weleer het regerend kampioen Allard Boes uit Vroomshoop lastig maken? We zullen zien wat deze generatie uit de beginjaren van het Ovalracen 35 jaar later nog laten zien op het asfalt in Ter Apel. 

Standaardklasse 2000
In de Standaard 2000 waar gebruik mag worden gemaakt van de slicks liggen de snelheden hoog. Nu Klaas de Boer uit Assendelft niet aan de start verschijnt, zien de overige coureurs hun kans. Wie zal zich ontpoppen tot favoriet in deze klasse?  Tom Brakels heeft in de afgelopen seizoenen aangetoond tot de top van deze klasse te behoren, maar wellicht kunnen de altijd sterk rijdende mannen van equipe Zwiep zich gaan mengen in de strijd om het kampioenschap. 

"Lenssen Motorsport" BriSCA Stockcar F2
De Stockcar F2 klasse begint het seizoen met de strijd om de EuroMaster titel. Een sterk startveld met alle top-coureurs van de asfaltcircuit in Nederland heeft zich inmiddels ingeschreven. Nu Martijn Vowinkel de overstap naar de 2.0 litre Hotrods heeft gemaakt zullen we in ieder geval een nieuwe titelhouder krijgen. Zijn broer Sebastiaan Vowinkel maakt een goede kans. Hij was in het afgelopen seizoen oppermachtig en won met grote overmacht de World Cup in Venray en hij werd voor Gerton Boes winnaar van het NK in Ter Apel. Vandaag zullen er vele concurrenten aanwezig zijn om het hem lastig te maken. Wie gebruikt zijn bumper het beste en wint deze prestigieuze EuroMaster titel in de Stockcar F2 klasse? 

Sportklasse
In het reglement van de Sportklasse is de afgelopen winter een aanpassing doorgevoerd, waarbij de coureurs die ervoor kiezen om met carburateurs te rijden meer mogelijkheden krijgen. Net als in de Standaard 2000 zullen de broers Kevin en Jeffrey Zwiep als equipe aan de start staan in de Sportklasse. De uit Appelscha afkomstige Lucas Wagt heeft afgelopen winter een compleet nieuwe Opel Corsa opgebouwd tot Sportklasse bolide. Ook Marsel Luining zal na zijn pechjaar vol goede moed in equipe vorm met Toine Koops terug keren aan de start om zo het afgelopen jaar snel te doen vergeten. 

Spedeworth 2.0 litre Hotrod
Na twee jaar voorbereiden is het dan nu zover. Voor het eerst in de geschiedenis zullen de 2.0 litre Hotrods een officiële race rijden op het ‘vaste land’ van Europa. Deze klasse met rechtsgestuurde bolides zijn in Engeland actief onder de vlag van Spedeworth Motorsports. Nu deze klasse zijn intrede maakt op het continent is dit de eerste internationale non contactklasse op ovalracing gebied. Inmiddels hebben zich elf coureurs aangemeld voor deze klasse. Zij zullen vandaag nog niet allemaal aan de start staan, maar het begin is er. Het hoogtepunt voor deze klasse zal plaatsvinden tijdens het raceweekend in september. Dan maken een groot aantal coureurs uit het Verenigd Koninkrijk de overtocht om te strijden voor de Dutch Open 2.0 litre Hotrod titel. 

National Hotrods
Voor het eerst sinds de jaren ’90 zullen de Hotrods weer hun eigen Nederlandskampioenschap verrijden in Ter Apel. Dit om zo de aansluiting te maken met de overige circuits in Nederland waar de Hotrods actief zijn. De torenhoge favoriet voor de eerste Nederlandse titel in deze klasse is John van den Bosch uit Rosmalen. Hij zal na diverse titels in de Superklasse nu deelnemen bij de National Hotrods. Ook een aantal regionale coureurs zullen strijden voor het officiële NK bij de Hotrods. Mark Teuben, Reimon Bos, Johan Sanders en Erik Emming gaan er ongetwijfeld alles aan doen om de titel in het Noorden te houden. 

Superklasse
De rijke historie van de Superklasse in Ter Apel zal behouden blijven. In de Superklasse kunnen coureurs diverse nieuwe technieken toepassen om de concurrentie een stap voor te blijven. De diversiteit in techniek en carrosserie is groot in deze klasse. Door de afsplitsing tussen National Hotrods en Superklasse zullen beide klasses in eerste instantie een aantal minder coureurs trekken, echter kunnen beide klasses nu wel binnen hun eigen reglement weer verder doorgroeien. Een van de coureurs is de nummer twee van afgelopen seizoen, Harm Veenstra. Hij investeerde afgelopen winter in een Volvo motor van Emming Motorentechniek om zo de concurrentie voor te blijven. Daarnaast zal Lennard Schepers en equipe Schoonbeek wederom dieseltechnologie inzetten.  Rene Teerink uit Halle is na vele verbeteringen aan het unieke concept van hun bolide ook zeker een serieuze kandidaat om rekening mee te houden in het klassement. Ook Patrick Caspers is met zijn Ford Fiesta een van de deelnemers in de Superklasse die in de gaten moet worden gehouden. De National Hotrods en Superklasse coureurs zullen ondanks de twee verschillende kampioenschappen wel tegelijk op het circuit actief zijn. 

De openingsraces zullen op zondag 20 april (1e paasdag) om 12:00 uur ’s middags starten in het autosportstadion “De Polderputten” aan de Hanetangerweg in Ter Apel.

 

Training zaterdag 12 april
- Theorie- en praktijkexamen nieuwe deelnemers juniorenklasse 11:00 uur
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek!
- Training juniorenklasse uitsluitend tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd. Junioren die voor het eerst deelnemen dienen een KNAF licentie te hebben aangevraagd en een theorie- en praktijkexamen af te leggen op het circuit in Ter Apel. Hiervoor dient men zich vooraf aan te melden via  Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.   
- Inschrijving vanaf 12:45 uur in de unit onder het viaduct, neem u licentie- en transpondernummer mee.
- Deelname via een daglicentie is niet mogelijk in de juniorenklasse (m.u.v. internationale deelnemers na deelname aan examen).
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur 
- Kosten training € 10,- 
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan deelnemen aan de training. 
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a) 
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken.

 

Ovalraces Ter Apel na 35 jaar nog steeds garant voor hoogwaardige internationale autosport

Ter Apel- Naast de vele regionale deelnemers die het NK Ovalracing nog altijd rijk is, zijn de ovalraces ook buiten de regio erg in trek .
Steeds meer racefans en coureurs weten de weg naar Ter Apel te vinden om op het circuit “de Polderputten” deel te nemen aan
de officiële Internationale NK wedstrijden Ovalracing.

Een voorbeeld hiervan is Frank Nöhring uit het Duitse Recklinghausen. De kleine 200 km afstand tussen zijn woonplaats en het
circuit weerhoud hem er niet van om op zondag 20 april zijn comeback op het Ter Apeler circuit te maken.

Na zijn deelname aan de Hotrod klasse in de jaren ’90 besloot hij afgelopen winter dat het tijd is om terug te keren naar het ovale
circuit in Ter Apel. Nu het de NNO na een aantal jaren van voorbereiden is gelukt om de uit Engeland afkomstige 2.0 litre Hotrods aan
het programma toe te voegen was de keuze in welke klasse er deelgenomen zou worden niet moeilijk. “De vele spectaculaire races
die ik van deze klasse in Engeland heb gezien onder de vlag van de Britse ovalracingpromotor Spedeworth Motorsports deed mij er
toe besluiten dit initiatief van de NNO te ondersteunen. Daarnaast zou ik graag nog eens aan wedstrijden in Engeland deelnemen.
Voor mij is dit dus een ideale mogelijkheid”, aldus de ervaren autosportcoureur. De krachtbron die voor Nöhring de nodige
successen moet gaan brengen komt overigens uit Ter Apel. De toonaangevende bouwer van racemotoren, Gerard Emming, is
degene die de Ford motor van de broodnodige PK’s heeft voorzien.

Ondanks dat Nöhring jarenlang niet actief was op de ovals heeft hij in de tussenliggende jaren veel autosport ervaring opgedaan.
Zo wordt er nu nog altijd met een BMW Tourwagen veel op de circuits in het buitenland gereden en heeft hij in het verleden onder
andere deelgenomen aan de 24 uur van Barcelona en Dubai.

Ook in september, tijdens de finaleraces zal Nöhring de strijd aangaan met een groot aantal internationale deelnemers, die allen
gaan strijden om de Dutch Open 2.0 litre Hotrod titel in Ter Apel. “Gelukkig hebben we nog een aantal wedstrijden om te wennen aan
het rechtsom rijden, het zal ongetwijfeld lastig worden om de Britse coureurs te verslaan.”

frank nohring met emming krachtbron van start in de 2.0 litre hotrods































Finales in race-weekend

Deze finale-races zullen dit seizoen overigens een heel weekend beslaan. Ten ere van het 35 jarig jubileum van de organiserende
Noord Nederlandse Ovalracing wordt namelijk dit Nederlandskampioenschap Ovalracing afgesloten met een heus raceweekend.
Dit geeft tevens de Britse coureurs de gelegenheid om in grote getale richting Ter Apel te komen. De verdere invulling en details van
dit raceweekend zullen in de loop van dit seizoen bekend gemaakt worden. Op zowel de zaterdag als de zondag zullen alle reguliere
klasses in actie komen en zullen er beide dagen punten voor zowel het Int. Nederlandskampioenschap als het
NNO Clubkampioenschap Ovalracing te behalen zijn.

Come-back
Eén van de hoogtepunten zullen dit seizoen ongetwijfeld ook de races in de BMW 325i CUP worden. In deze klasse worden maar
liefst rond de twintig coureurs verwacht. Bijzonder is dat onder hen ook enkele zeer oudgedienden dit jaar hun helm weer uit
de wilgen hebben gehaald. Zo zullen voormalig superklasse coureurs, Rijn Claij (Vijfhuizen), Hans Hoogeboom (Witmarsum)
en Geert Slagter (Vlagtwedde) na jaren afwezigheid hun rentree maken. Zij zijn coureurs van het allereerste uur en waren in
1979 bij de start van het ovalracen in Ter Apel dan ook al van de partij.

1e Paasdag openingsraces
Op zondag 20 april, 1e paasdag, gaat het nieuwe seizoen op de oval in Ter Apel van start. Vanaf 12.00 uur zullen er maar
liefst 9 klasses aan de start verschijnen in het autosportstadion “De Polderputten”, waaronder: Juniorenklasse,
Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, BMW 325i CUP, Stockcar Formule 2, Spedeworth 2.0 litre Hotrods,
National Hotrods en Superklasse.
 

Wedstrijddata Int. NK Ovalracing 2014

Zondag 20 april (1e paasdag)
Ronde 1; Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2014
+ EuroMaster of Stockcar Formule 2

Zondag 4 mei
Ronde 2; Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2014

Donderdag 29 mei (Hemelvaartsdag)
Ronde 3; Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2014
+ Race of Champions Superklasse

Zondag 29 juni           
Ronde 4; Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2014                                

Zondag 31 augustus
Ronde 5; Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2014
+ EuroMaster of National Hotrods

Zaterdag 27 & zondag 28 september

Ronde 6; FINALES Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing 2014
+ Dutch Open Spedeworth 2.0 litre Hotrods

Zondag 12 oktober
Autocrossdag

 

Ter Apel – Met de start van een nieuw ovalracingseizoen 2014 in het vooruitzicht ontvangen we als NNO graag de gegevens van de coureurs die het komend seizoen aan de start verschijnen bij het Internationale Nederlandskampioenschap Ovalracing. Dit kan eenvoudig door per e-mail u startnummer, klasse, naam, woonplaats, type auto en transpondernummer door te geven. Dit kan via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. . De deelnemerslijsten zullen in het programmablad van de openingswedstrijd worden gepubliceerd.

Ook in 2014 dient iedere coureur zijn eigen, unieke Mylaps MX transponder te hebben. Het uitwisselen van transponders tijdens de wedstrijd is dan ook niet meer mogelijk. Via de webshop van Mylaps; http://www.mylaps.com/en/products is de MX classic of MX Flex transponder eenvoudig aan te schaffen of te huren/leasen.

 

 
<< Start < Vorige 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 Volgende > Einde >>

Pagina 33 van 42
 
 
logo spedeworth