Nieuws


Ter Apel- De laatste dagen komen er nog al veel vragen binnen over de juiste montage van de verplichte Mylaps MX transponder in de raceauto’s. Tijdens de laatste wedstrijddag op Lelystad in de BMW klasse bleek bijvoorbeeld dat bijna alle coureurs de transponder niet op de juiste wijze in hun auto hebben bevestigd en daarmee het signaal zwak is. Aanstaande donderdag 9 mei zal de NNO de coureurs voorafgaande aan de start van de wedstrijden de kans bieden, die niet zeker zijn van de juiste werking van hun transponder om met hun auto met transponder, stapvoets over de lus te gaan van start/finish. De werking en de signaalsterkte zal dan door de tijdwaarnemers worden gecheckt. Betreffende coureurs kunnen zich om 11:00 uur melden op start/finish. Hieronder nog eens een complete montage-instructie van de transponder.

 

Montage-instructie Mylaps MX transponder; De transponder dient onder bepaalde voorwaarden gemonteerd te worden in de auto. De afstand tot het voorste deel van de auto (bumper) dient minimaal 180 cm te zijn. Daarnaast dient de transponder zo laag mogelijk, rechtop (transpondernummer moet horizontaal staan) d.m.v. de bijgeleverde bevestigingsclip in de auto gemonteerd te worden en dient het signaal zonder enige tussenkomst van metaal of kunststof naar beneden kunnen stralen. Er dient dus een ruim gat onder de transponder, in de bodem te worden gemaakt. Tevens leert de ervaring dat het ook mogelijk is de transponder aan de buitenzijde van de B-stijl te monteren wanneer deze zich minimaal 180 cm vanaf het voorste punt van de auto bevindt. De maximale hoogte is 120 cm. Daarnaast is het van belang dat de transponder volledig opgeladen is voor gebruik en dat met regelmaat de transponder (eens per drie maanden) wordt opgeladen als deze buiten gebruik is. Bij aanschaf van een zgn. MX Flex transponder (abonnement constructie) van Mylaps dient deze voor het in werking stellen eerst geactiveerd worden dmv de ‘flex-manager’ op www.mylaps.com

 

Groeiende deelnemersvelden en inzet “Race of Champions” titel in de Superklasse ingrediënten voor Ovalraces in Ter Apel 

Ter ApelDe openingsraces van het Nederlandskampioenschap Ovalracing werden op 1e paasdag in Ter Apel nog onder winterse omstandigheden verreden. De organiserende Noord Nederlandse Ovalracing heeft dan ook goede hoop dat de weergoden tijdens de tweede serie races op donderdag 9 mei a.s. (Hemelvaartsdag) om het Internationaal Nederlands kampioenschap Ovalracing in Ter Apel de organisatie beter gezind zijn. De races zullen in ieder geval nog aantrekkelijker worden omdat de deelnemersvelden in de meeste klasses nog verder uitgebreid zullen worden. Daarnaast wordt er in de ‘koningsklasse’ van het ovalracen, de Superklasse, gestreden om een extra titel, de ‘Teuben Transport’ Race of Champions Trofee, die er voor zorg zal dragen dat er een groot internationaal deelnemersveld met top-coureurs in deze klasse aan de start zullen staan. 

Juniorenklasse
Het ging de vele debutanten tijdens de paasraces in de juniorenklasse goed af tijdens hun vuurdoop op het ovale circuit. Een faire strijd was er te zien tussen de 14 tot 18 jarigen. De top drie van het dagklassement werd uiteindelijk een complete duitse aangelegenheid. Yannick van de Sand nam de eerste dagoverwinning op zijn naam voor Niklas Klaka. Johannes Bonnarens uit het naburige Rutenbrock neemt met evenveel punten als Niklas Klaka momenteel positie drie in. 

Standaardklasse 1400
Stefan Arends uit Roswinkel begon waarmee hij het vorig seizoen geëindigd is. De regerend Nederlandskampioen is ook na de openingswedstrijd al weer de leider in de tussenstand van het kampioenschap in de Standaardklasse 1400, al is zijn voorsprong minimaal. Ramond de Haan uit Stieltjeskanaal en Sven de Jong uit Gorredijk zijn z'n naaste belagers in de strijd om de koppositie.

Standaardklasse 2000
De concurrentie in de Standaardklasse 2000 zal hard moeten werken om Klaas de Boer uit Assendelft van zijn leidende positie te ontdoen. De Noord-Hollander was tijdens de openingsraces te sterk voor de concurrentie en wist overtuigend de dagzege naar zich toe te trekken. Hij sloeg tijdens de eerste wedstrijd van een het seizoen een gat van acht punten naar naaste concurrent Tom Brakels uit Ter Apel. Daarachter zijn Ruben Schans uit Eeserveen en Helmut Sonnenberg uit het Duitse Weener de voornaamste concurrenten. Met dertien coureurs tijdens de openingsrace stond er al een goed gevuld deelnemersveld, dit aantal zal zich in de rest van het seizoen nog verder uit te breiden.

'Teuben Transport' Race of Champions + Gerry Meijerhof Memorial Trophy Superklasse 
Misschien wordt het wel dé wedstrijd van het jaar? In ieder geval voor de mannen van de Superklasse een race die al lange tijd rood omcirkeld is in de agenda om te gaan schitteren. Naast het Nederlandskampioenschap is de titel in de ‘Race of Champions’ eentje die er toe doet. Na overwinningen in het verleden van Johan Sanders uit Ter Apel en John van den Bosch uit Rosmalen is Ralph Verberkt uit het Limburgse Horst de huidige titelhouder. John van den Bosch is inmiddels een behoorlijke grossier in titels in de Superklasse en zal er dan ook alles aan doen om deze titel terug te brengen naar Rosmalen. Maar tijdens de openingsrace zagen we de kracht van de concurrentie toenemen. Met name Ter Apeler Harm Veenstra jr. wist van den Bosch tot het uiterste te drijven. Ook Johan Sanders kende, met uitzondering van een uitvalbeurt in de manches, een sterke seizoensopener. Hij ging uiteindelijk met de finaleoverwinning van de Paasraces  aan de haal. Hiermee behoord ook hij tot de kanshebbers voor de titel. Het grote deelnemersveld kan ook zomaar eens voor een verrassing gaan zorgen. Een feit blijft dat deze titelstrijd de kraker van de wedstrijddag zal worden waar menig autosportliefhebber zich inmiddels op verheugd. 

Sportklasse
Een zeer sterk deelnemersveld en vier verschillende winnaars waren de ingrediënten van de openingsraces in de BMW Cup. Dat deze merkencup met allemaal gelijk waardige auto’s een succesvol concept is, werd hiermee maar weer eens bevestigd. Daarnaast krijgen nieuwe talenten of oud-coureurs zelfs de kans om in een huurauto eens te proeven aan het huidige ovalracen. Tim Lutke Veldhuis uit Vroomshoop heeft de leiding in het kampioenschap in handen maar staat in punten aantal gelijk met Rob Fischer uit Ter Apel. Daarachter zijn het Freddy Suelmann uit Ter Apel en Pieter Blauwgeers uit Coevorden die beide een achterstand van vijf punten op het leidende duo hebben opgelopen. Met nog een aantal nieuwe deelnemers tijdens de hemelvaartsdagraces zal de strijd in deze klasse naar verwachting nog interessanter worden.

BriSCA F2
De titelstrijd om EuroMaster 2013 in de Stockcar Formule 2 klasse tijdens de Paasraces zorgde voor een waar spektakelstuk. Maar liefst 21 deelnemers afkomstig uit Nederland, Duitsland, België, Engeland en Wales stonden aan de start. Martijn Vowinkel uit Ommen werd gekroond tot de nieuwe EuroMaster winnaar, hij heeft echter een kleine achterstand opgelopen als het gaat om de tussenstand in het Nederlandskampioenschap. Piet Huussen uit Nieuwkoop neemt hierin de leiding gevolgd door Peter Baer en Martijn Vowinkel. De best geklasseerde lokale coureur is Niels Wubkes uit Ter Apel. Hij neemt momenteel de achtste positie in.

Sportklasse
In de Sportklasse werd tijdens de paasraces ondanks de afwezigheid van nog een aantal coureurs de hegemonie van Kevin Zwiep uit Schoonoord onderbroken. In het gevecht om de koppositie, was het vorig seizoen nog redelijk eenvoudig voor Kevin Zwiep, nu moest de uit Schoonoord afkomstige kampioen vaak met minder genoegen nemen. Met name Jacob Kap uit Stadskanaal maakte Zwiep het leven zuur. Wellicht kan Kap een gooi naar de titel doen. Met een aantal extra deelnemers tijdens de tweede serie races belooft ook de Sportklasse weer een spannende strijd te gaan worden. 

De tweede serie races van het Int. Nederlandskampioenschap Ovalracing zal donderdag 9 mei (hemelvaartsdag) om 12:00 van start gaan in het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel.

 

Training zaterdag 4 mei
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek
- Training juniorenklasse uitsluitend tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd.
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur
- Kosten training € 10,- + € 5,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van donderdag 9 mei a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten.
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a)
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken.

Wedstrijden donderdag 9 mei (hemelvaartsdag)
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!!
- Rennerskwartier is woensdag 8 mei vanaf 20:00 uur toegankelijk
- 7.00 uur; Alle overnachters rennerskwartier worden gewekt voor aanschaf van entreebewijs + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen
- 8.00 uur; Ingang circuit & rennerskwartier open, iedereen koopt entreebewijs.
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”),
KNAF (dag) licentie verplicht. Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!

- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Let op; de coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring.
- 11:15 uur Overleg coureurs BMW CUP in kantine Polderputten
- 11.30 uur; Verplichte rijdersbriefing
- 12.00 uur; Start wedstrijden
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, “Teuben Transport” Race of Champions + Gerry Meijerhof Memorial Trofee Superklasse, BMW 325I E36 CUP en BriSCA F2

- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Ter Apel- Na aanleiding van de openingsraces van het NK Ovalracing 2013 zijn er  na aanleiding van het wedstrijdverloop en t.a.v. het reglement enkele opmerkingen en verduidelijkingen te maken. Ondanks dat we terug kunnen kijken op een zeer geslaagde seizoensopener toch nog enkele mededelingen en aandachtspunten voor de rest van het seizoen.

BriSCA F2
In de BriSCA F2 zijn na aanleiding van enkele zeer onsportieve gedragingen startnummer #24 en #124 na afloop van de derde manche gediskwalificeerd. Deze diskwalificatie is de aanleiding voor een schorsing betreffende het seizoen 2013 voor beide coureurs.

Junioren
Tijdens de uitgebreide herkeuringen die hebben plaats gevonden na afloop van de finales van de races, is slechts één auto niet conform het reglement bevonden. Startnummer #22 uit de juniorenklasse is hiervoor gediskwalificeerd.

BMW Cup
Na aanleiding van enkele constateringen en discussies tijdens de eerste wedstrijddag is er in overleg met de KNAF sectie Ovalracing enige verduidelijking in het reglement van deze klasse aangebracht.

Artikel/punt 30

Wordt gewijzigd in;

Schroefveerpoten van het merk “kontakt plus” JOM Blueline, er mogen zgn. kilo veren op de voorste veerpoten gemonteerd worden (kilo’s naar eigen keuze), maar de achterveren moeten gewoon uit het pakket  van “kontakt plus JOM Blueline” zijn. De bodemspeling mag niet minder dan 5 centimeter zijn. (overgangsregeling, peildatum is wedstrijdnummer 4, 30 juni 2013)

Artikel/punt 31:

Wordt verduidelijkt door;
De maximale breedte zowel voor als achter is 170 cm (gemeten op het breedste punt van de band/velg)

Daarnaast blijkt dat tijdens de races in de BMW cup op onverklaarbare wijze storingen in het Mylaps systeem zijn opgetreden. In overeenstemming met de sectie Ovalracing van de KNAF wordt gekeken hoe een en ander mbt de uitslag opgelost kan worden.

Let op; Bij alle auto’s in de BMW klasse MOETEN net zoals in alle andere klasses de trekhaken COMPLEET zijn verwijderd (en dus niet alleen de knobbel eraf flexen)

 

 

Noord Nederlandse Ovalracing start aan 35e seizoen NK Ovalracing in Ter Apel

Ter Apel- In april 1979 werd voor het eerst de start vrij gegeven voor Ovalracing coureurs op de oval in Ter Apel. Op Zondag 31 maart a.s. (1e Paasdag ) zullen de coureurs voor het eerst in 2013 de strijd met elkaar aangaan. Net als in andere jaren is het Internationaal Nederlandskampioenschap Ovalracing de inzet van het autosportprogramma en dit al voor het 35e jaar. Het kampioenschap telt net als in andere jaren in totaal zes wedstrijddagen, op zondag 29 september zullen de finales in Ter Apel plaatsvinden.

De Juniorenklasse kent een spectaculaire ontwikkeling, maar liefst zes nieuwe deelnemers uit zowel heel Nederland als Duitsland hebben zich ingeschreven voor de klasse van 14 tot 19 jarigen. Ook een aantal coureurs hebben de klasse moeten verlaten, in verband met het behalen van de maximale leeftijd, waaronder de kampioen van 2012, Jeffrey Zwiep. Het zal dus een interessante strijd worden waarin het tijdens de openingsdag vooral nog aftasten zal zijn. Dat autosport niet alleen voor mannen is laat de juniorenklasse duidelijk zien. Tussen de elf coureurs zullen vier dames de strijd met de mannen aangaan. Klassesponsor Schluter Motorsport uit het duitse Haren zet de junioren nog eens extra in de belangstelling. Een van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse gehuldigd zullen worden en dat ook alle coureurs een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde “dame” in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.Eén van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse op de feestavond gehuldigd zullen worden en een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde ‘dame’ in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.Eén van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse op de feestavond gehuldigd zullen worden en een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde ‘dame’ in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.Eén van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse op de feestavond gehuldigd zullen worden en een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde ‘dame’ in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.Eén van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse op de feestavond gehuldigd zullen worden en een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde ‘dame’ in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.Eén van de aspecten van deze sponsordeal is dat alle deelnemers van het NK Ovalracing in de Juniorenklasse op de feestavond gehuldigd zullen worden en een prijs ontvangen. Daarnaast wordt er een extra prijs aangeboden aan de hoogst geklasseerde ‘dame’ in de eindstand van het NK in de juniorenklasse.

De NNO heeft besloten om van de gescheiden Standaardklasse 2000 (in 8V en 16V) weer één klasse te maken. Dit betekend een zeer goed gevulde klasse met veel mooi en snel materiaal aan de start. Klaas de Boer zal één van de coureurs zijn, die uit is op revanche. Hij schakelde zichzelf afgelopen seizoen in de eindstrijd om het kampioenschap uit door een technische onvolkomenheid aan zijn auto. Een nieuw opgebouwde Renault Clio moet hem dit seizoen meer geluk brengen. Hans Nijboer zal alle zeilen bij moeten zetten om zijn titel te gaan prolongeren. Ruben Schans en Tom Brakels die de overige podiumplaatsen mochten beklimmen in het afgelopen seizoen, zullen dit jaar een aanval op de Nederlandse titel willen doen. Daarnaast keren o.a. Luuk Holman en Jacob Timmer na een jaar afwezigheid terug op het asfalt. Het belooft dan ook een zeer interessante strijd te worden in de nieuwe Standaard 2000 klasse.

Voor de BriSCA Stockcar F2 staat tijdens de seizoensopener in Ter Apel direct een titelstrijd op het programma. Lenssen Motorsport uit Baarlo is net als in voorgaande edities de hoofdsponsor van dit succesvolle evenement. Nadat men punten voor de startopstelling in de eerste twee manches kan verzamelen, zal in race drie de finale om de EuroMaster 2013 titel verreden worden. Tijdens de eerste race in Lelystad waren de gebroeders Vowinkel te sterk voor de concurrentie, zij verdeelden onderling de manche overwinningen. Toch is de EuroMaster winnaar van 2011 en 2012 de grote favoriet. De vraag is namelijk of iemand in staat is de uit Mönchengladbach afkomstige Peter Baer in Ter Apel te verslaan? De strijd om de EuroMaster is ook dit jaar weer een zeer internationale met deelname uit Nederland, Duitsland, België, Engeland en Wales. 

De BMW klasse maakt inmiddels alweer een aantal jaren deel uit van het vaste programma van de NNO. Dat een totaal nieuwe klasse de tijd moet hebben om zich te ontwikkelen blijkt ook nu weer eens. De stijgende lijn van deze klasse lijkt namelijk inmiddels stevig te zijn ingezet en zo mogen we bij de start van dit seizoen dan ook een aantal nieuwe deelnemers verwelkomen. Daarnaast heeft de NNO in samenwerking met Boes Racingteam een aantal BMW’s beschikbaar voor de verhuur. Dit is inmiddels zo’n succes gebleken dat de drie beschikbare auto’s voor heel 2013 zijn volgeboekt. De deelname van Geert Slagter uit Vlagtwedde is het vermelden waard. Deze meervoudig Nederlandskampioenschap in de Superklasse keert na bijna twintig jaar afwezigheid weer eens in één van de huurauto’s terug op het Ter Apeler asfalt. Met een groot deelnemersveld en gelijkwaardige auto’s wordt dit ongetwijfeld een zeer boeiende strijd. 

De meest verrassende kampioen van het seizoen 2012 was Stefan Arends in de Standaardklasse 1400. Als rookie kwam hij de 1400 klasse binnen, maar al snel werd hij gedurende het seizoen een serieuze titelkandidaat. Toen andere titelkandidaten door strafpunten ook nog eens verder achterop raakten greep Stefan Arends zijn kans. Dit seizoen zal hij wederom aan de start staan om zijn titel te verdedigen. Wim Haaijer uit Coevorden besloot om na het behalen van een derde plaats in het kampioenschap van afgelopen jaar, dit seizoen met een compleet nieuwe auto te komen, hij gaat zijn geluk beproeven met een Seat Arosa. Ook Sven de Jong uit Gorredijk is een geduchte concurrent, hij is altijd voor in het veld te vinden maar heeft het kampioenschap in deze klasse nog niet kunnen behalen. Daarnaast zien we Jan Vrieze na enkele jaren afwezigheid weer terug aan de start, hij zal samen met zijn zoon Erik als equipe het raceseizoen ingaan. 

In de Sportklasse zal de concurrentie van Kevin Zwiep hard hebben gewerkt om Zwiep niet weer relatief eenvoudig naar te titel te laten rijden. Want afgelopen seizoen was hij echt een maatje te groot voor de rest van het deelnemersveld. Tale Ottens is een nieuwkomer in de Sportklasse. Na het opheffen van de Standaard 2000 8V besloot hij de auto van oud Sportklasse coureur Jan Luth over te nemen. Een nieuwe uitdaging lonkt voor de succesvolle coureur uit Stadskanaal. 

De meest aansprekende klasse binnen het ovalracen in Ter Apel is nog altijd de Superklasse. De klasse met op en top geprepareerde bolides belooft ook dit seizoen wederom een waar spektakelstuk te worden. Alhoewel we moeten concluderen dat John van den Bosch, na het behalen van twee nationale titels in de Superklasse, ook dit seizoen weer de titelfavoriet is, ligt de concurrentie wel degelijk op de loer. Zo wist Erik Emming het afgelopen seizoen in zijn comeback jaar twee maal een manche overwinning te behalen en is ook de sterk rijdende Harm Veenstra terug van weggeweest. Maar wat te denken van Johan Sanders en Mark Teuben? Beiden hebben al een Nederlandse titel in de Superklasse op hun naam staan, wat is er nu mooier om dat kunststukje in een zeer goed gevuld deelnemersveld nog eens te herhalen. Daarnaast zijn er tal van nieuwe deelnemers, zoals bijv. Equipe Schoonbeek die hun geluk met een VW Golf met dieseltechnologie gaan beproeven. De NNO heeft echter ook diverse nieuwe inschrijvingen uit Duitsland en België ontvangen. Of deze mannen tijdens deze vroege seizoensopener al aan de start zullen staan is nog even de vraag.

De openingsraces van het nieuwe seizoen zullen op 31 maart a.s. (1e paasdag) om 12:00 uur van start gaan in het autosportstadion "De Polderputten" in Ter Apel. Alle klasses zullen drie manches en een finale rijden.

 
<< Start < Vorige 31 32 33 34 35 Volgende > Einde >>

Pagina 32 van 35
 
 
logo spedeworth