Nieuws


Reünie 35 jaar Ovalracing Ter Apel
Zaterdag 5 oktober 2013

Ter Apel- In 1979 werden de eerste Ovalraces verreden op de ovale asfaltbaan van het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel. Dat betekent dat er inmiddels al 35 seizoenen wordt gestreden om de befaamde NK en NNO Clubkampioenschap titels Ovalracing. Dit alles door de organiserende Noord Nederlandse Ovalracing.

Werd in de beginjaren dit kampioenschap verreden op meerdere circuits in Nederland (o.a. Leiden, Dongen, Gendt). Inmiddels is uit dit illustere rijtje alleen het circuit in Ter Apel over. Dat is een heuglijk feit en bij enkele oud-coureurs was dan ook sterk de behoefte aanwezig om elkaar weer eens te ontmoeten. Want bij de meeste ovalrace liefhebbers gaat het bloed vaak sneller stromen als ze namen horen als; Willem van Dalen, Jan Kuper, Stienko Hut, Ties Rubingh, Geert Slagter, Marcel, Wempe, Ad Monster, Hans Hoogeboom, Arie Dekker, Franco Pastorelli, Sjaan Damen, Eppo Biekart, Rijn Clay en vele, vele anderen. In de loop der jaren hebben namelijk in de diverse klasses meer dan 700 coureurs deelgenomen aan het Nederlandskampioenschap Ovalracing.

Het gaat o.a. om de volgende klasses; Standaardklasse, Toerklasse (’79 tm ’88), Sportklasse (’79 tm ’90), Superklasse (’79 tm ’00), Speedwayklasse (’87 tm ’91), Sprint 1300 (‘90 tm ‘92), Hotrods (’91 tm ’97), Standaard 1600 (’93 tm ’00), Standaard 2000 (’93 tm ’00), Super Standaard (’93 tm ’00), VW 1600 klasse (’99 tm ’00) en nog diverse andere klasses.

Unieke reünie
Voor alle oud ovalracing coureurs die van 1979 tot 2000 actief zijn geweest binnen één of meerdere klasses van het Nederlands Kampioenschap Ovalracing in Ter Apel wordt er dit jaar dan ook een reünie georganiseerd. Daarnaast zijn echter ook monteurs, racefans, NNO vrijwilligers, bestuursleden en officials van harte welkom.

De organisatie is in handen van een aantal oud coureurs en ovalrace enthousiastelingen. De reünie vindt op zaterdag 5 oktober plaats in en bij de kantine van het Autosportstadion “de Polderputten” in Ter Apel. Er wordt nog druk gewerkt aan een zeer interessant programma, maar er zal in ieder geval volop gelegenheid zijn om in een feestelijke sfeer bij te praten, is er een foto- en filmtentoonstelling van de volledige historie van de ovalraces en zijn we bezig om enkele historische raceauto’s naar Ter Apel halen. Want zelfs uit de beginjaren van het ovalracen zijn nog diverse raceauto’s compleet in tact terug te vinden bij enkele oud-coureurs.

Kom terug naar Ter Apel
Schrijf u zo snel mogelijk in voor deze unieke reünie, want de ruimte is beperkt. Inschrijven kan via de website www.terugnaarterapel.nl. De kosten zijn € 47,50 per persoon. Voor meer informatie kunt u contact zoeken met Geert Slagter (06-31163135) of Richard Dreier (06-45684203) ook is de organisatie via e-mail te bereiken (
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. ). De NNO is dus niet de organisator van de reunie, maar ondersteunt het initatief van harte.

Help mee
Ook is de organisatie nog op zoek naar raceauto’s en foto- en filmmateriaal uit de periode van 1979 tot en met 2000. Hiervoor kunt u ook bovenstaande contactinformatie gebruiken.Tevens willen we iedereen oproepen die nog oud coureurs kennen om hen op de hoogte te stellen van deze reünie. Want hoe meer zielen hoe meer vreugd.


logo nno

 

NK Ovalracing seizoen begint aan 2e helft op zondag 30 juni 

Ter Apel- Het is alweer tijd voor de vierde serie wedstrijden in de strijd om het Internationaal Nederlandskampioenschap ovalracing in Ter Apel. De coureurs zullen zo vlak voor de zomerstop erop gebrand zijn om zichzelf in een goeie uitgangspositie te brengen voordat in september de laatste twee races van het Nederlands kampioenschap in het autosportstadion “De Polderputten” op het programma staan.  

“Schlüter Motorsport” Juniorenklasse
Het is tot nu toe een heftig seizoen in de juniorenklasse. Er wordt gestreden op het scherpst van de snede en daarbij ontstaat wel eens contact tussen de jonge en veelal onervaren deelnemers. Niklas Klaka uit Gelschenkirchen en Yannick van de Sand uit het Duitse Essen hebben zich opgeworpen tot titelfavorieten waarbij de eerst genoemde momenteel de beste papieren in handen heeft. Sanne Klein uit Musselkanaal is de beste dame in het deelnemersveld, zij bezet de derde positie in het Nederlands kampioenschap. Maar ze wordt op de voet gevolgd door Manon Boes uit Coevorden die slechts een achterstand van zes punten heeft goed te maken.  

Standaardklasse 1400
In de Standaardklasse 1400 heeft Sven de Jong uit het Friese Gorredijk met zijn sterke optreden tijdens de laatste wedstrijddag zijn koppositie in het kampioenschap extra kracht bij gezet. Hij heeft een verschil van 22 punten weten te creëren op naaste belager Stefan Arends uit Roswinkel. Arends ziet op zijn beurt Rob Mulder in zijn achteruitkijkspiegel, het verschil tussen beide mannen is namelijk slechts twee punten. 

1400 30 juni


Standaardklasse 2000
De uit Assendelft afkomstige Klaas de Boer maakt tot nu toe een bijna perfect seizoen door in de Standaardklasse 2000. Hij liet tot op heden slechts vijf punten liggen en gaat met een voorsprong van achttien punten beginnen aan de vierde wedstrijd van het seizoen. Om te voorkomen dat De Boer verder uitloopt in de strijd om het kampioenschap zal de concurrentie vol aan de bak moeten. Equipe Sonnenberg/Zwiep en Ter Apeler Tom Brakels bezitten momenteel de overige podiumplaatsen. Zij mogen zich dit seizoen geen fouten meer permitteren om nog kans te maken op de titel in de Standaardklasse 2000. 

Sportklasse
Ondanks de groeiende concurrentie staat de uit Schoonoord afkomstige Kevin Zwiep na het behalen van drie dagzeges “gewoon” weer aan de leiding in de Sportklasse. Djony Meijer uit Ter Apel, de Duitse Thomas Grosse en Boelo Poppema uit Oude Pekela zijn de coureurs die het Zwiep lastig kunnen maken en om de overige podiumplaatsen strijden. Meijer is de voornaamste concurrent van Zwiep, hij heeft een achterstand van negen punten op de regerend Nederlands kampioen. Nu Thomas Grosse de snelle auto van Jacob Kap heeft overgenomen kan hij zich nog beter meten met de concurrentie. Kan hij een aanval doen op de NK titel? Kort daarachter is het Boelo Poppema. De ervaren coureur uit Oude Pekela heeft de taak ervoor te zorgen dat het podium in de Sportklasse niet een complete Honda aangelegenheid wordt. 

BMW 325i e36 CUP
Het is al een aantal keren gezegd maar de BMW Cup begint meer en meer de smaakmaker van het programma binnen de ovalraces te worden. Met de terugkeer van Christian Prutz uit Duitsland kwam het deelnemersaantal de afgelopen wedstrijd op dertien bolides. Helaas was zijn comeback vanwege een technisch mankement van korte duur. Ter Apeler Rob Fischer wist tijdens de voorgaande wedstrijddag zijn koppositie in de BMW Cup te verstevigen. Maar wat gaat er gebeuren nu hij niet meer over zijn huur auto kan beschikken? Equipe Suelmann/Boes en Tim Lutke Veldhuis uit Vroomshoop volgen op een kleine achterstand. In de drie huurauto’s van de organiserende NNO zullen wederom een aantal coureurs instappen om voor het eerst kennis te maken met deze spectaculaire vorm van ovalracing.

bmw cup 30 juni 

Superklasse
Het blijft een interessant duel in de Superklasse. Door puur naar de puntenstand te kijken kun je concluderen dat Brabander John van den Bosch andermaal een maatje te groot is voor zijn concurrenten. Hij is zeker de favoriet voor de titel zo halverwege het seizoen, maar hij krijgt het dit jaar zeker niet cadeau. Harm Veenstra jr. uit Ter Apel eindigde de laatste wedstrijddag slechts met één punt minder dan de uit Rosmalen afkomstige regerend kampioen. Achter de nummer één en twee in de tussenstand zijn de verschillen nog kleiner. Zo zijn er maar liefst vijf coureurs die na drie wedstrijden op slechts twaalf punten afstand van elkaar staan. Erik Emming uit Ter Apel voert het rijtje aan met kort daarachter Johan Sanders, Mark Teuben, Patrick Caspers, Ralph Verberkt en Uwe Mundelein. Daarnaast worden nog een aantal coureurs verwacht die dit seizoen nog niet eerder aan de start stonden, waaronder Lennard Schepers uit Hoogeveen met zijn brute oranje VW Golf uitgerust met hoogstaande dieseltechnologie.

superklasse 30 juni 

BriSCA F2
In de Stockcar Formule 2 klasse hebben de gebroeders Vowinkel uit Ommen zichzelf gebombardeerd tot titelfavorieten. Zo nam Sebastiaan tijdens de afgelopen wedstrijddag de volle buit mee naar Ommen door alle races te winnen en broer Martijn werd vier keer tweede. Tijdens deze races reed ook Pieter van der Beek uit het Limburgse Vlodrop een prima wedstrijddag. Deze jonge coureur werd zelfs derde in de finale van de Stockcar F2. Ter Apeler Niels Wubkes kwam met een compleet nieuwe F2 aan de start. De auto doorstond deze vuurdoop prima, al zal er hard gewerkt moeten worden om de juiste afstelling van de auto te vinden.

f2 30 juni

NL Driftseries
Naast het vaste programma zullen er tevens een aantal coureurs van de NL Driftseries aanwezig zijn om enkele driftdemo’s te showen aan het publiek. Deze spectaculaire tak van autosport wint steeds meer aan populariteit in Nederland. Het is de kunst om met deze fraaie en van veel vermogen voorziene bolides in een gecontroleerde drift, zij aan zij over het circuit te gaan. Dit jaar zijn ze onder andere actief op het circuit van Zandvoort. Voor de autosportfans in Noord Nederland is het dan ook een unieke gelegenheid om deze coureurs eens full-speed in actie te zien.

drift 2 30 juni

De ovalraces beginnen zondag 30 juni a.s. om 12:00 uur in het autosportstadion “De Polderputten” aan de Hanetangerweg 5a in Ter Apel.

 

Training zaterdag 29 juni
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek
- Training juniorenklasse uitsluitend tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd. Junioren die voor het eerst deelnemen dienen een KNAF licentie te hebben aangevraagd en een theorie- en praktijkexamen af te leggen op het circuit in Ter Apel. Hiervoor dient men zich vooraf aan te melden via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. Deelname via een daglicentie is niet mogelijk in de juniorenklasse.
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur
- Kosten training € 10,- + € 5,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van zondag 30 juni a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten.
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a)
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken.

Wedstrijden zondag 30 juni
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!!
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open.
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”),
KNAF (dag) licentie verplicht. Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Let op; de coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring.
- 11.30 uur; Verplichte rijdersbriefing
- 12.00 uur; Start wedstrijden
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, Superklasse, BMW 325I E36 CUP, BriSCA F2 en Demo’s NL Driftseries..
- Alle coureurs in de Superklasse dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs. (Verkrijgbaar via Hendriks Motorsport Baarlo)
- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Ter Apel- Hieronder de Mylaps.com links naar het dagklassement, de uitslagen en rondetijden van de manches en finales in de diverse klasses van de 3e serie races (2 juni) meetellend voor het Internationaal Nederlands- en NNO Clubkampioenschap Ovalracing 2013.

Uitslag NK Ovalracing 2 juni 2013 (short-track)

Uitslagen NK Ovalracing 2 juni 2013 (long track)

 

Training zaterdag 1 juni
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open
- Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek
- Training juniorenklasse uitsluitend tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Dus deelnemers juniorenklasse dienen vroegtijdig aanwezig te zijn voor deze training. Deze tijd wordt speciaal voor deze klasse gereserveerd.
- Aanvang training overige klasses 14:00 uur - 17:00 uur
- Kosten training € 10,- + € 5,- inschrijfgeld (bij inschrijving training te voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van zondag 2 juni a.s.
- KNAF (dag) licentie verplicht, let op bij gebruik van een daglicentie dient een geldig rijbewijs te worden getoond. Geen rijbewijs, betekent dat men niet kan starten.
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a)
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken.

Wedstrijden zondag 2 juni
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!!
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open.
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”),
KNAF (dag) licentie verplicht. Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.30 uur – 10.30 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Let op; de coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring.
- 11.30 uur; Verplichte rijdersbriefing
- 12.00 uur; Start wedstrijden
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Standaardklasse 1400, Standaardklasse 2000, Sportklasse, Superklasse, BMW 325I E36 CUP, BriSCA F2 en NHRRG CUP National Hotrods.
- Alle coureurs bij de National Hotrods en de Superklasse dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs. (Verkrijgbaar via Hendriks Motorsport Baarlo)
- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 
<< Start < Vorige 31 32 33 34 35 36 Volgende > Einde >>

Pagina 32 van 36
 
 
logo spedeworth