Nieuws


Ter Apel – Vandaag zullen de coureurs alweer voor de derde keer dit seizoen gaan strijden voor de punten om het Internationaal Nederlandskampioenschap Ovalracing 2019. Het belooft een bomvolle autosport middag te worden op het circuit de Polderputten hier in Ter Apel. Met naast de reguliere klasses de spectaculaire Bangerstox aan de start. In de Standaardklasse 2000 staat ook nog eens een extra prijs op het programma, de coureurs in die klasse zullen gaan strijden om de Gouden Helm Trofee. Bij de National Hotrods zijn punten te verdienen voor de strijd om de Supercup. Deze belangrijkste wedstrijd op de kalender van deze coureurs zal in juli verreden worden op Raceway Venray, door vandaag veel punten te scoren in Ter Apel kunnen coureurs een goede startpositie op die startgrid veroveren. De 2.0 Hotrods zullen vandaag gaan uitmaken wie begin juli in Engeland deel mag nemen aan het Wereldkampioenschap, er zijn zes tickets onder de ruim twintig coureurs te verdelen. 

Junioren
Ook bij de jeugd is het ovalracen populair. De aandacht voor de autosport in het algemeen heeft een positief effect op het ovalracen. Er wordt momenteel met tien deelnemers dit seizoen gestreden voor het kampioenschap. Na twee wedstrijden gaat Jana Kuper uit Rütenbrock aan de leiding. Ze heeft twee punten voorsprong op Thijs Methorst uit Parrega en Wout Hoffmans uit Boxmeer heeft een achterstand van 5 punten op Kuper. Maar ook daarachter zijn er nog genoeg coureurs die mee willen strijden om de titel, zij zullen na een iets mindere seizoenstart dan de koplopers nu echter alle zeilen bij moeten zetten om daar na Hemelvaartsdag nog aanspraak op te maken. 

BMW Cup
Met twaalf punten voorsprong op Roelf Huisman gaat Iwan Heins aan de leiding in de BMW klasse. De in 2e Exloermond woonachtige Marco Bontjer maakt dit seizoen een sterke indruk na zijn comeback, hij weet steeds meer snelheid te vinden met zijn BMW. Hij bezet momenteel de derde positie in de tussenstand van het klassement, voor Richard ten Wolde uit Hoogersmilde en Peter Leeuwenkamp uit het Texelse Den Burg. 

2.0 Hotrods
Helmut Laumen, een van de routiniers binnen het ovalracen, wist tijdens de tweede ronde van het Nederlandskampioenschap de maximale score te behalen. Door de twee manches en de finale te winnen wist hij zestig punten toe te voegen aan zijn totaal. Laumen voert dan momenteel ook de ranglijst in de 2.0 Hotrod klasse aan. In dit grote deelnemersveld van zo’n twintig auto’s per wedstrijddag zijn de verschillen minimaal. Het is dan ook belangrijk om iedere race te finishen en zo punten te verzamelen. Momenteel staat Marius Bert uit Bottrop op een tweede positie. Voor Mario Baer, Dirk Albrecht en Manfred Baer. Op plek zes is Rik van der Linden de beste Nederlander voor Jeroen Laurijssen uit Chaam. Naast de punten voor het Nederlandskampioenschap is het voor de coureurs de laatste wedstrijddag om zich te kunnen kwalificeren voor het WK 2.0 Hotrod in het Engelse Ipswich. Deze belangrijkste race van het seizoen wordt begin juli verreden, zes coureurs kunnen zich bij de NNO kwalificeren en zullen de strijd aan moeten gaan met vele Engelse, Schotse en Ierse top-coureurs.
 

Rookie Rods
Bij de Rookie Rods zullen wederom nieuwe deelnemers te verwelkomen zijn. Eén daarvan is Raymond Kuiper uit Ter Apel, hij maakt de overstap vanuit BMW klasse. De ranglijst wordt momenteel aangevoerd door twee Brabanders. Sander van der Heijden heeft na twee wedstrijddagen slechts één puntje voorsprong op Niek van den Akker. Kort daarop volg Tim Tiben uit Rutenbrock voor Damon Schulte uit Ter Apel. Door het groeiende deelnemersveld zal het voor de coureurs steeds moeilijker worden om vanuit het achterveld naar voren te komen om zo een groot aantal punten te kunnen scoren. Dan gaat ongetwijfeld zeer spannende races opleveren.
 

Gouden Helm Standaardklasse 2000
In de Standaardklasse 2000 is Jelmer Tromp uit Klazienaveen na twee wedstrijddagen de lijstaanvoerder. Michel van der Zwaag uit Ter Apel is momenteel de grootste concurrent, hij heeft een achterstand van slechts vier punten op Tromp. In deze Standaardklasse zal tijdens de races op Hemelvaartsdag gestreden worden om de Gouden Helm Trofee. Twee plaatsingsmanches zullen gaan bepalen wie in de Gouden Helm finale vanaf “pole-position” mag starten. Het deelnemersveld is deze klasse is inmiddels ook weer groeiende. Zo zullen Sander Hegeman uit Raalte en Ruben Schans uit Nieuw Weerdinge voor het eerst aan de start verschijnen dit seizoen.
 

Superrods
Bij de Superrods heeft equipe Zwiep, bestaand uit de broers Kevin en Jeffrey, al een behoorlijk gat geslagen ten opzichte van de concurrentie. Iwan Heins bezet met zijn BMW de tweede positie voor Andre de Boer en Haci Odemis. In de divisie Sportklasse gaat Andre de Boer aan de leiding. Hij zal een voorsprong van zes punten moeten verdedigen op Jappie Nicolai. De in Joure woonachtige Edward Jan Walsma kijkt met zijn VW Polo tegen een achterstand van dertien punten aan. Ook in deze klasse heeft het deelnemersveld weer een respectabel aantal auto's, zodat de races zeer spannend en spectaculair zijn. 

National Hotrods
Mark Teuben uit Ter Apel is de lijstaanvoerder bij de National Hotrods. Na twee wedstrijddagen heeft hij een voorsprong van vijf punten op regerend Nederlandskampioen Reimon Bos uit Noord-Sleen. Op een derde positie is Johan Sanders terug te vinden, hij heeft zeven punten goed te maken op Teuben. Naast de punten voor het Nederlandskampioenschap zal er gestreden worden om een goede startpositie voor de SuperCup in Venray, later dit seizoen. Met deze kwalificatie wedstrijd zullen er een aantal extra deelnemers aan de start staan die belangrijke punten willen binnen halen om een goede uitgangspositie te veroveren, om een gooi naar de SuperCup titel 2019 te kunnen doen. Voor John van den Bosch uit Rosmalen komt deze wedstrijd nog te vroeg. Nadat hij afgelopen winter zijn auto verkocht wordt er hard gewerkt aan een nieuwe bolide. Maar een nieuwe auto ontwikkelen kost helaas vaak meer tijd dan in eerste instantie verwacht. Hij zal dan ook later in het seizoen het deelnemersveld weer aanvullen.
 

Bangerstox
Een kleine vijftig deelnemers zullen aan de start staan bij de Bangerstox. Deze contactklasse zal ongetwijfeld weer voor de nodige sensatie zorgen omdat onderling contact tussen de auto’s in deze klasse wel is toegestaan. De veiligheid staat uiteraard ook in deze klasse voorop, dus wordt er streng toegezien op zowel de technische en veiligheidsaspecten van de raceauto’s. Maar ook tijdens de races dient het onderlinge contact binnen de perken te blijven. Een zeer spectaculaire vorm van autosport, die ontzettend populair is, gezien het grote deelnemersveld.

De ovalraces zullen a.s. donderdag 30 mei (Hemelvaartsdag) om 12:00 uur van start gaan in het autosportstadion "De Polderputten" in Ter Apel.

 

Tijdens de ovalraces van donderdag 30 mei a.s. (hemelvaartsdag) zullen de Bangerstox wederom te gast zijn. Zij strijden voor de punten van het NNO Clubkampioenschap Bangerstox 2019. Hieronder is de deelnemerslijst te vinden:

Bangerstox
startnr. coureur woonplaats auto cc
1 Torsten Katuin Emmer-Compascuum VW Golf 3 1600
2 Olaf Katuin Emmer-Compascuum VW Golf 3 1600
3 Randy van Klinken Nieuw Amsterdam VW Golf3 1600
21 Marc Mulder Musselkanaal VW Vento 1600
23 Korné Zijl Appingedam Toyota Starlet 1300
23 Mark Verhoeven Helvoit Opel Astra 1600
24 Mark de Laat Helvoirt Opel Astra 1600
26 Johan Roosien Ter Apel Ford Fiesta 1300
27 Jordy Hassing Ter Apel Ranault Twingo 1100
29 Kevin Heikens Gasseltnijveen VW Golf 1600
33 Meindert de Wal Musselkanaal VW Vento 1600
38 Bas Van Der Straat Ter Apel Volvo 440 1800
46 Jaron Dam Musselkanaal Ford Escort 1600
51 Wilhelm Liemburg Jubbega Opel corsa 1400
52 Pascal Hofstra Oosterwolde VW polo 1600
55 Pieter Wijtsma Raard Opel Astra 1600
69 Ben Huitsing Kantens VW Polo 1400
73 Bjorn Dijkema Appingedam Ford Fiesta
78 Gerard Baron Surhuisterveen VW Polo 1600
115 Keimpe Hoekstra De falom Ford Sierra 1600
121 Remy Beukema Appingedam Ford Fiesta 1300
153 Jouke Sint Annaparochie VW Golf 1600
158 Marcel Postma Damwald Ford Fiesta 1300
159 Eelco van der Veen VW Golf 3 1600
166 Alfred Nijenhuis Ter Apel VW Golf 1600
180 Quinten Eenjes Ter Apel VW Vento 1800
220 Djoa Renders Geffen Opel Astra  1400
254 Johan Hems Gasselternijveen VW Golf 1600
307 Kevin Moorman Musselkanaal VW Polo 1600
309 Gert Muntendam Hellum Seat Ibiza 1400
312 Sybo Huizenga Oudwoude VW 1600
322 Randy Nuninga Oostwold Ford Escort 1600
325 Mark Burema Musselkanaal VW Vento 1800
333 Bart Nijenhuis Nieuw Buinen VW Golf 1600
357 Bernard Eckelhoff Ter Apel VW Passat  2000
385 Erik Weering Oude Pekela Audi 1800
389 Patrick Tempel Bellingwolde Ford Escort 1600
397 Klaas Veenstra Burgum Opel Astra 1600
400 Mike van Rosmalen Veen Opel Astra 1600
414 Tim Vriesman Wieringerwaard Bmw 316 1600
415 Collin Nieuwenweg Ter Apel Lancia Ypsilon 1200
416 Kevin Keur Ter Apel Ford Sierra 2000
421 Tjeerd Jan Hoekstra de valom Opel Astra 1400
470 Jon van Oorschot De falom Opel Astra 1600
505 Michelle Raatjes Winschoten VW 1400
537 Merijn Groefsema Wieringerwaard BMW 316 1600
600 Jerome Wiing Rheinberg (BRD) Golf 2 1800
601 Dustin Jansen Kevelaer (BRD) Mazda 323 1300
603 Sandra Riebot Rheinberg (BRD) Opel Tigra 1400
647 Sander Hooijer Voorthuizen Honda civic 1400
681 Dion Lubbinga De Wijk Opel Corsa 1200
700 Jordy Boer Midwolda VW Golf 3 1600
710 Michel Hingstman 2e Exloermond VW Golf variant 2000
713 RJ Haakma Broeksterwald Ford Ka 1300
749 Nick Bolmer Musselkanaal Nissan micra 1000
760 Damon Osinga Oudemirdum Suzuki 1298
775 Remco Rendering Ter Apel Ford Fiesta 1300
966 Tobias Starmanns Erkelenz (BRD) Ford Sierra 1999
 

Training zaterdag 25 mei
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open

- Let op; Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek 
- Aanvang training alle klasses 13:00 uur - 17:00 uur, deelnemers uit de juniorenklasse trainen gezamenlijk in een separate groep, gedurende de hele training.
- Kosten training € 10,- + € 15,- inschrijfgeld (bij inschrijving training voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van donderdag 30 mei a.s.
- NAB (dag) licentie verplicht, junioren vanaf 11 jaar, overige klasses vanaf 16 jaar.  
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a) 
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken. Alleen op de training bestaat de mogelijkheid om te checken of de transponder werkt in de auto. Wanneer tijdens de wedstrijd blijkt dat de transponder niet werkt is de coureur verantwoordelijk en wordt hij dus niet geklasseerd.

Wedstrijden donderdag 30 mei - Hemelvaartsdag  (3e serie races meetellend voor het Int. NK & NNO Kampioenschap Ovalracing 2019)
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS + Race Receivers VOOR ALLE KLASSES (m.u.v. Bangerstox) VERPLICHT!!! 
- Rennerskwartier woensdag 29 mei vanaf 17:00 uur toegankelijk.
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen 
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open. 
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”), 
NAB (dag) licentie verplicht. Inschrijving is € 15,-. 
Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.45 uur – 11.00 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Alle deelnemende auto's dienen voor 10:00 uur op het circuit te zijn aangeboden voor de Technische Keuring! De coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto, inclusief NNO logboek 2019, aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring. 
11.30 uur; Verplichte rijdersbriefing 
± 11.45 uur; Start wedstrijden 
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Rookie Rods, Gouden Helm Standaardklasse 2000, SuperRods met divisie Sport en Super, National Hotrods (meetellend voor kwalificatie SuperCup Raceway Venray),  BMW 325I E36 CUP, Spedeworth 2.0 litre Hotrods en als gastklasse de Bangerstox.
- Alle coureurs dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs.
- Alle klasses rijden twee manches en finale. 
- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Herkeuring Gouden Helm BMW klasse, 21 april jl.

Na aanleiding van de technische herkeuring, na afloop van de ovalraces van zondag 21 april jl. heeft de technische commissie van de Noord Nederlandse Ovalracing geconstateerd dat de door de organisatie aangebrachte verzegeling van de ECU van deelnemer #12 verbroken is.

Op basis van deze bevinding, die in strijd is met artikel 49 van het BMW CUP reglement. (Artikel 49. De verzegeling van de computer mag nooit worden verwijderd. Indien noodzakelijk mag alléén het zgn. “loodje” worden verwijderd, maar dit kan alleen na overleg met en toestemming van de TC. Het verwijderde loodje dient te allen tijde bij de TC te worden ingeleverd, alvorens de computer opnieuw verzegeld wordt door de TC. Een overtreding wordt bestraft met 25 strafpunten en staat gelijk aan een afkeuring.) Is door de wedstrijdleiding besloten de betreffende wagen en deelnemer te diskwalificeren en uit de uitslag te nemen.

Door de betreffende deelnemer is conform de geldende protestregeling, protest aangetekend tegen deze beslissing. Coureur geeft aan dat bij de technische keuring voorafgaande aan de eerste wedstrijddag op 31 maart jl. is aangegeven bij de betreffende keurmeesters die de BMW’s gecontroleerd hebben bij de technische keuring voorafgaande aan de races, dat de zegels verbroken zijn en of die vervangen dienen te worden. De betreffende coureur had zelfs een schroevendraaier mee naar de keuring omdat hij ter plekke aan had geboden de computer te demonteren voor nieuwe verzegeling. De betreffende keurmeesters hebben aangegeven dat er binnen de TC gesproken is over het ontbreken van de verzegeling. En hebben aangegeven dat nieuwe verzegeling dus niet noodzakelijk is. Hier start de verwarring in communicatie. De TC heeft namelijk vanwege dubbele deelname van BMW coureurs in zowel de BMW CUP als de SuperRods de verzegeling van de stekker laten vallen. Echter niet van de ECU op zichzelf. De betreffende keurmeesters hebben zich dit onderscheid op dat moment niet gerealiseerd en niet nadere officials hierover geïnformeerd.

Als volgende proteststap is de betreffende ECU, die in beslag genomen is door de organisatie, met verbroken verzegeling op dinsdag 30 april geopend en geïnspecteerd op onvolkomenheden/afwijkingen.

De betreffende ECU is gecontroleerd door de programmeur van de NNO ECU's in het bijzijn van Hoofd TC en wedstrijdleider op afwijkingen t.a.v. de verzegelde variant. Na uitvoerige visuele controle en het uitlezen van de software van de ECU + een check van de bestanden door een externe BMW specialist blijkt er geen enkele afwijking te zitten in de betreffende, in beslag genomen computer. Na deze betreffende meting is de ECU opnieuw gemonteerd en verzegeld door de organisatie.

De NNO kan dan ook niets anders besluiten om het protest te honoreren. Er is immers door de betreffende coureur aangegeven voor aanvang van de eerste wedstrijddag bij leden van de organisatie dat de zegels verbroken waren. Door miscommunicatie aan de zijde van de organisatie is dit op een andere wijze geïnterpreteerd. Als extra stap is daarna de betreffende ECU gecontroleerd op afwijkingen t.a.v. de verzegelde variant, deze zijn op geen enkele wijze gevonden, na diverse metingen en het uitlezen van de data in de grafieken.

De NNO betreurd deze gang van zaken. Normaliter was de betreffende ECU op de wedstrijddag, in deze situatie, voorafgaande aan de start van de races, vervangen door een verzegelde variant van de organisatie. Inmiddels zijn de procedures binnen de organisatie aangepast om deze situaties in de toekomst te voorkomen.

BESTUUR N.N.O. TER APEL

 

Training zaterdag 20 april
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open

- Let op; Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek 
- Aanvang training alle klasses 13:00 uur - 17:00 uur, deelnemers uit de juniorenklasse trainen gezamenlijk in een separate groep, gedurende de hele training.
- Kosten training € 10,- + € 15,- inschrijfgeld (bij inschrijving training voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van zondag 21 april a.s.
- NAB (dag) licentie verplicht, junioren vanaf 11 jaar, overige klasses vanaf 16 jaar.  
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a) 
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken. Alleen op de training bestaat de mogelijkheid om te checken of de transponder werkt in de auto. Wanneer tijdens de wedstrijd blijkt dat de transponder niet werkt is de coureur verantwoordelijk en wordt hij dus niet geklasseerd.

Wedstrijden zondag 21 april - 1e paasdag  (2e serie races meetellend voor het Int. NK & NNO Kampioenschap Ovalracing 2019)
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS + Race Receivers VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!! 
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen 
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open. 
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”), 
NAB (dag) licentie verplicht. Inschrijving is € 15,-. 
Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.45 uur – 11.00 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Alle deelnemende auto's dienen voor 10:00 uur op het circuit te zijn aangeboden voor de Technische Keuring! De coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto, inclusief NNO logboek 2019, aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring. 
11.30 uur; Verplichte rijdersbriefing 
± 11.45 uur; Start wedstrijden 
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Rookie Rods, Standaardklasse 2000, SuperRods met divisie Sport en Super, National Hotrods, Gouden Helm BMW 325I E36 CUP, Spedeworth 2.0 litre Hotrods en als gastklasse de Bangerstox.
- Alle coureurs dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs.
- Alle klasses rijden twee manches en finale. 
- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Pagina 3 van 41
 
 
logo spedeworth