Nieuws


Autocross-spektakel als afsluiting van autosportseizoen in Ter Apel 

Ter Apel- Het is voor vele autocross coureurs inmiddels een traditie geworden. Na een lang autocross seizoen zullen een zeer groot aantal deelnemers uit heel Nederland en Duitsland op zondag 13 oktober a.s. het asfalt in Ter Apel betreden, dat normaliter in gebruik is voor het NK Ovalracing, om dit seizoen nog één keer te schitteren in een bomvol autosportstadion. Voor vele autocrosscoureurs die normaliter alleen hun wedstrijden rijden op zand en/of kleibanen, is het een unieke kans om hun kunnen eens op het veel snellere asfalt te laten zien.

De organiserende Noord Nederlandse Ovalracing heeft ook dit jaar weer een gevarieerd autosportprogramma kunnen samenstellen. Met de combinatie van klasses waarin licht contact is toegestaan tussen de auto’s met een groot spektakel gehalte, zoals de Bangerstox, en hoge snelheden en spannende gevechten in de Toerwagen-, en Vrijestandaardklasse.

Als afsluiter van deze spectaculaire autosportmiddag heeft de organisatie ook dit jaar weer een Caravanrace als slotstuk van de dag ingevoerd. Een wedstrijd waarin de laatst rijdende combinatie van crossauto met caravan met de grote trofee naar huis gaat. Voor de liefhebbers van spektakel een race die je niet mag missen!!

Ook de diverse Standaardklasses staan altijd garant voor veel spektakel. Zo wordt er gestreden in de Standaardklasse 1400cc, 1600cc en 2000cc met enorm grote deelnemersvelden. In de diverse plaatsing manches zullen de coureurs moeten knokken om een felbegeerde startplek in de finale te veroveren, waarin de 20 beste coureurs gaan uitmaken wie deze autocrossdag op hun naam gaan zetten.

Op en top getunede bolides vinden we terug in de Vrije Standaard- en de Toerwagenklasse. Hoge snelheden en spannende gevechten staan dan ook garant in deze spectaculaire klasses.

Bij de Bangerstox is onderling contact tussen de deelnemende auto’s toegestaan. Er zal in deze klasse weer een enorm groot deelnemersveld aan de start verschijnen. Deze coureurs hebben ontzettend veel lef en zullen ongetwijfeld hun auto’s op deze laatste wedstrijd van het seizoen niet sparen. Dat zorgt natuurlijk voor sensationele races.

De races starten om 11.30 uur in het autosportstadion “De Polderputten” aan de Hanetangerweg 5a in Ter Apel. Alle klasses zullen twee manches strijden, waarna voor alle klasses nog een finale zal volgen. Als afsluiter van de dag zal de CARAVAN-RACE verreden worden.

Entreekaarten kunnen alleen aan de kassa van het autosportstadion worden gekocht, pinnen is helaas niet mogelijk.

Entreetarieven autocrossdag 2019:
Volwassenen: 13 euro
Kinderen t/m 14 jaar: 3,50 euro
65+: 8 euro

 

INFORMATIE AUTOCROSS-DAG 13 OKTOBER 2019

Overnachten op het rennerskwartier van het circuit is op zaterdag 12 oktober niet mogelijk. Dit kan eventueel alleen op de algemene parkeerplaats van het circuit (let op aanwijzingen van medewerkers, u wordt 's ochtends vroeg gewekt). Vanaf 7:30 uur gaat de poort van het circuit open en kunnen coureurs na betaling van entree naar het rennerskwartier.

1.± 07.30 uur. Bij ingang: Entree € 13,00 pp/kind tot 15 jaar € 3,50 en 65+ € 8,00
Bij post achter de dijk: klassebepaling + ontvangst draaiboek + inschrijvingskaart – kaart zelf vooraf invullen op het rennerskwartier en meenemen naar inschrijving.

2.U rijdt achterlangs naar het rennerskwartier. Instructies medewerkers STRIKT opvolgen. Parkeer zo nauw mogelijk i.v.m drukte!! (max. 3 eenheden per deelnemer)

3.Inschrijven 07.30 – 09.30 uur:

a. U hebt géén NAB licentie:     Naar Pits-pub, bij de ingang en daar daglicentie kopen, ID bewijs/Rijbewijs + geld (€ 50,-) meenemen. Daarna  inschrijven

b. U hebt wèl NAB licentie:       In de Pits-pub. Ingevulde inschrijfkaart + NAB-licentie mee + € 5,00 inschrijfgeld per klasse. U ontvangt checklist voor technische keuring.

c. Iedereen                                Transponders meenemen naar inschrijftafel

4.Daarna met checklist + auto + helm/kleding naar Technische Keuring op de baan van 08.00-10.00 uur. Zorg voor duidelijk startnummer op het dak/zijkant van de auto.

5.Rijdersbriefing 10.45 uur voor jurygebouw op de baan. Let op oproep!!

6.Start 1e manche 11.30 uur. Uw klasse en startnummer wordt opgeroepen. Na oproep rijdt U naar de opstelvakken vóór het viaduct. Neem wel bij 1e manche Uw afgestempelde checklist mee. U krijgt daar opstelnummer en neemt dat mee naar de start. Blijf in nummervolgorde achter de startcar rijden.

7.Volgorde manches: Bangerstox A+B, Standaard 1600, Standaard 2000, Bangerstox, Toerwagens, Bangerstox B+C, Vrije standaardklasse, Standaardklasse 1400. 

8.Na afloop manche meteen terug naar rennerskwartier. En wachten op volgende oproep/manche. Rustig rijden s.v.p. op het rennerskwartier.

9.Einde racedag ± 18.00 uur met de caravan-race

10. Prijsuitreiking meteen na afloop van iedere finale, de top 5 in de finale ontvangen de bekers 

11. Zonder goed werkende transponder wordt u niet geklasseerd en neemt u buiten mededinging deel aan de autocrossdag.

Bestuur N.N.O.

 

Voorbeschouwing ontknoping van het Nederlands Kampioenschap Ovalracing in Ter Apel 

Ter Apel – We laten de zomer achter ons en dat betekend dat we ons op gaan maken voor de finaleraces van het internationaal Nederlands Kampioenschap Ovalracing 2019. De laatste ovalraces staan op zondag 29 september op het programma. In het autosportstadion “De Polderputten” zal de zesde en daarmee laatste serie ovalraces van het seizoen 2019 verreden worden. Naast de reguliere klasses zullen voor de derde keer dit seizoen de Saloon Stockcars te gast zijn. Onder de 27 ingeschreven coureurs zijn ook enkele deelnemers uit Engeland aanwezig. 

Juniorenklasse
Bij de opstapklasse van het ovalracen, waarin coureurs van 11 tot 16 jaar aan de start verschijnen is Wout Hoffmans al verzekerd van de Nederlandse titel Ovalracing. Jorden Vowinkel uit Ommen staat op een tweede positie voor Fabian Baer uit Mönchengladbach. Thijs Methorst uit Parrega, Lieke Hoffmans uit Boxmeer en Jana Kuper uit Rütenbrock en Tim Klose volgen allen met een gelijk aantal punten. Zij hebben dus allen nog kans op een podiumplaats, het verschil met Fabian Baer die momenteel derde staat is slechts zeven punten.
 

Rookie Rods
Tijdens het Speedweekend begin september wist Jesse van den Akker uit Nuland de Gouden Helm titel bij de Rookie Rods binnen te slepen. In de tussenstand van het Nederlandskampioenschap gaat zijn broer, Niek van den Akker, aan de leiding in het kampioenschap. Sander van der Heijden staat op een tweede positie in het klassement. Hij moet een achterstand van vier punten goedmaken om zijn NK titel te kunnen prolongeren. Tim Tiben uit Rütenbrock en Stefan Arends uit Roswinkel staan momenteel op een vierde en vijfde positie in het klassement, maar zij hebben met nog drie races te gaan tijdens de finaledag nog alle zicht op het podium. 

2.0 Hotrods
In de 2.0 Hotrod klasse wist Rik van der Linden uit Tilburg het beste mee te gaan in het hoge niveau van de vele Britse deelnemers tijdens het Speedweekend eerder deze maand. Alhoewel de Britten met de titels naar huis gingen wist van der Linden een derde positie in de race om de Dutch Open titel binnen te slepen en daarmee zette hij zichzelf stevig aan de leiding van het Nederlandskampioenschap van de 2.0 Hotrod. In dat NK volgen Mario Baer en  Marius Bert uit Duitsland. Gerton Boes uit Coevorden heeft een achterstand van dertien punten op een podiumplaats, en heeft momenteel daarmee de vierde positie in handen. Daarnaast strijden de coureurs voor het “National Points Championship”. Dit kampioenschap gaat over alle wedstrijden die ook op de overige circuits in Nederland zijn verreden. Ook daarin gaat Rik van der Linden aan de leiding voor Gerton Boes en Klaas de Boer die in zijn debuutjaar keurig de derde positie in handen heeft. 

National Hotrods
De klasse voorzien van complete buizenframes met een polyesteren body en +/- 250 pk vermogen aan boord is het hoogste niveau binnen het ovalracen. De uit Noord Sleen afkomstige Reimon Bos lijkt hard op weg om zijn Nederlandse titel te gaan prolongeren. Ter Apelers Mark Teuben en Johan Sanders staan op plaats twee en drie in de strijd om de titel. Hun onderlinge verschil is slechts vier punten. Niek Damstra uit het Friese Giekerk maakte tijdens de vorige wedstrijd een sterke comeback nadat hij eerder dit seizoen betrokken was bij een zware crash. Alhoewel zijn achterstand behoorlijk is kan hij na zijn sterke optreden tijdens het Speedweekend weer voor een mooie klassering in het dagklassement gaan. Ook zagen we de  terugkeer van routinier John van den Bosch Rosmalen, in zijn prachtige nieuw opgebouwde Ginetta was het zoeken naar de optimale afstelling. Daarnaast stonden de voorgaande wedstrijddag Leon van der Kevie uit Genderen en Arjan Litjens uit het Limburgse Horst voor het eerst aan de start in Ter Apel, en beide konden tijdens hun debuut al meteen goed partij bieden aan de concurrentie. 

Saloon Stockcars
De Saloon Stockcars staan dit seizoen tijdens drie wedstrijddagen op het programma in Ter Apel. Deze contactklasse wist het publiek dit seizoen al twee keer eerder te vermaken. Tijdens deze finaleraces zullen zij ook gaan strijden voor de laatst te verdelen punten om het NNO baankampioenschap. In deze spectaculaire klasse die gebaseerd is op het engelse reglement van de SSCA (Saloon Stockcar Association) rijden zij hun races net als de 2.0 Hotrods rechtsom met rechtsgestuurde auto’s op de korte baan van de Polderputten. Mede dankzij de aanwezigheid van enkele Britse coureurs zal er een record aantal deelnemers in deze klasse aan de start staan, op moment van schrijven zijn er al 27 deelnemers aangemeld voor de finaleraces. Dit enorme deelnemersveld zal tevens gaan strijden om de “Hoekman RVS Men of Steel final”.
 

Standaard 2000
We noemden hem al eerder dit seizoen maar nu is het dan zover. De Mazda RX8 van Patrick Caspers heeft de eerste tests doorstaan en zal dan ook tijdens de finaleraces zijn eerste meters op het ovale asfalt van de Polderputten gaan maken. Maar hij is absoluut geen debutant in deze klasse, een aantal jaren geleden werd hij al eens met een Renault Clio kampioen van de Standaard 2000 klasse. Hij is na een avontuur in de National Hotrods en na geproefd te hebben aan het circuit racen weer terug bij z’n ‘oude liefde’ in de Standaardklasse 2000. Jelmer Tromp uit Klazienaveen zal samen met Michel van der Zwaag gaan strijden om de Nederlandse titel. Vijftien punten is momenteel het verschil tussen beide kemphanen. Kevin Mosterd uit Raalte is met zijn Renault Clio momenteel in het bezit van de laagste trede op het podium. Daniel Birke is zijn grootste concurrent, de coureur uit Duitsland stond na de eerste racedag nog op nul punten. Maar hij knokte zich in de loop van het seizoen terug en heeft zo nog een kleine kans op een podiumplek. 

SuperRods
Met de groene VW Golf van team Schoonbeek zijn het dit seizoen de broers Kevin en Jeffrey Zwiep die de titel binnen hebben gehaald. Andre de Boer uit Schoonoord staat op een tweede positie in het kampioenschap en hij heeft een voorsprong van elf punten op Iwan Heins, die op zijn beurt slechts vier punten voor heeft op Edward Jan Walsma. Het gevecht om de verdeling van de overige podiumplekken wordt dus zeker nog de moeite waard. 

BMW Cup
Het ziet ernaar uit dat Iwan Heins uit Schoonoord zijn titel in de BMW Cup met succes weet te verdedigen. In deze merkencup is ook dit seizoen weer Roelf Huisman zijn grootste concurrent. Daana zijn het Richard Ten Wolde en Otto Dörholt beide uit Hoogersmilde. Zij nemen de derde en vierde positie momenteel in. Hun onderlinge verschil na vijf wedstrijden is slechts 23 punten. Deze vier coureurs zullen uiteindelijk uit gaan maken hoe het podium er in de BMW Cup uit zal zien! 

Kortom, de spanning zal in de meeste klasses oplopen tot een hoogtepunt tijdens deze finaleraces. Met in het achterhoofd dat het ovalracen een mechanische sport betreft waar het pechduiveltje ook zo maar op de loer kan liggen, kan er nog van alles gebeuren. De finaleraces starten op zondag 29 september om 11:30 uur op het ovale asfalt van autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel. Aan het einde van de wedstrijddag zullen alle Nederlandse- en NNO Clubkampioenen op het circuit worden gehuldigd. 

Daarna zal op zondag 13 oktober  dit jaar dan nog één keer volop actie te zien zijn op het circuit in Ter Apel. Het ovale asfalt van “De Polderputten” zal dan het strijdtoneel zijn voor een groot aantal deelnemers die normaliter uitkomen in de autocross. Dit evenement is de uitsmijter en de afsluiting van het autosportseizoen in Ter Apel.

 

Training zaterdag 28 september
- Poort rennerskwartier vanaf 12:45 uur open

- Let op; Rennerskwartier niet toegankelijk voor auto's van aanhang en publiek 
- Aanvang training alle klasses 13:00 uur - 17:00 uur, deelnemers uit de juniorenklasse trainen gezamenlijk in een separate groep, gedurende de hele training.
- Kosten training € 10,- + € 15,- inschrijfgeld (bij inschrijving training voldoen) voor deelname aan de wedstrijden van zondag 29 september a.s.
- NAB (dag) licentie verplicht, junioren vanaf 11 jaar, overige klasses vanaf 16 jaar.  
- Denk aan de geluidsproductie van uw auto. Max. 90 db(a) 
- LET OP; Plaats uw Mylaps MX transponder ook tijdens de training in uw auto, zo kunt u en de organisatie de werking van uw transponder en uw rondetijden via Mylaps.com checken. Alleen op de training bestaat de mogelijkheid om te checken of de transponder werkt in de auto. Wanneer tijdens de wedstrijd blijkt dat de transponder niet werkt is de coureur verantwoordelijk en wordt hij dus niet geklasseerd.

Wedstrijden zondag 29 september - (FINALES Int. NK & NNO Kampioenschap Ovalracing 2019)
- LET OP: Mylaps MX TRANSPONDERS + Race Receivers VOOR ALLE KLASSES VERPLICHT!!! 
- 7.00 uur; Entreeheffing alle overnachters rennerskwartier  + overtollige auto’s uit rennerskwartier verwijderen 
- 8.00 uur; Ingang circuit, hoofdkassa & rennerskwartier open. 
- 8.15 uur tot 09.30 uur; Inschrijfbureau geopend op het circuit ( “de Pitspub”), 
NAB (dag) licentie verplicht. Inschrijving is € 15,-. 
Transponder meenemen naar inschrijfbureau!!!
- 8.45 uur – 11.00 uur; Technische- en veiligheidskeuring auto’s op de baan. Alle deelnemende auto's dienen voor 10:00 uur op het circuit te zijn aangeboden voor de Technische Keuring! De coureur/inschrijver is verplicht om zelf zijn auto, inclusief NNO logboek 2019, aan te bieden aan de Technische Commissie, daarnaast dient hij zijn eigen pakket van helm en veiligheidskleding (balaclava, nekband Nomex 3, onderkleding, raceoverall, handschoenen en schoenen) ook aan te bieden voor de keuring. 
11.00 uur; Verplichte rijdersbriefing 
± 11.30 uur; Start wedstrijden 
- Deelname door de volgende klasses; “Schlüter Motorsport” Juniorenklasse, Rookie Rods, Standaardklasse 2000, SuperRods met divisie Sport en Super, National Hotrods,  BMW 325I E36 CUP, Spedeworth 2.0 litre Hotrods en als gastklasse de Saloon Stockcars.
- Alle coureurs dienen in het bezit te zijn van een zgn. "Raceceiver" voor communicatie tijdens de races tussen wedstrijdleiding en coureurs.
- Alle klasses rijden twee manches en finale. 
- Een half uur na afloop van de races vindt de prijsuitreiking van het dagklassement plaats in de kantine.

 

Groots spektakel, unieke mogelijkheid, autocrossers op het ovale asfalt!!! 

Ter Apel- Op zondag 13 oktober 2019 zal de inmiddels traditionele jaarlijkse autocrossdag in het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel weer op het programma staan. Het ovale asfalt van “De Polderputten” zal dan opnieuw het strijdtoneel zijn voor een groot aantal deelnemers die normaliter uitkomen in de autocross. Dit evenement mag jaarlijks steeds meer coureurs en racefans verwelkomen. Het is dan voor velen ook een dag om naar uit te kijken en een unieke kans voor de coureurs uit de autocross om met je racewagen eens op een andere ondergrond dan normaal gesproken actief te zijn.

Ook dit jaar zal het evenement weer doorspekt zijn met spanning, sensatie en vooral spektakel. Om het publiek een zo gevarieerd mogelijk programma te kunnen bieden hebben we uit alle sectoren van de autocross wel een klasse aan de start staan. Kortom voor elk wat wils. De races zullen om 11:30 uur beginnen.

Als klapstuk van de dag gaan we het evenement ook dit jaar weer spectaculair afsluiten met een zgn. CARAVAN-RACE. Hier kunt u meedoen met een auto die deze dag in één van de klasses heeft deelgenomen Uiteraard mag de trekhaak pas gemonteerd worden na de reguliere races. De caravan dient (vooraf reeds thuis) compleet ontdaan te worden van het volledige interieur.(anders wordt u niet toegelaten tot het terrein) De lege opbouw blijft dan over en deze mag alleen van binnen verstevigd worden met een kruislingse constructie van houten panlatten (22 x 42mm). Het trekkend voertuig is verplicht om het gehele voorraam af te dekken doormiddel van gaas, dit om rond vliegende caravanonderdelen buiten de auto te houden. Tijdens de race is alleen contact toegestaan ten opzichte van de caravan, contact tussen de auto’s is niet toegestaan. Er dient een minimaal aantal deelnemers te zijn om deze caravan-race door te laten gaan. Vooraanmelding is dan ook verplicht. Dit kan bij de N.N.O. via  het online inschrijfformulier op 
www.ovalracing-terapel.nl 

Vooraanmelding/Inschrijving
Ook dit jaar dienen de deelnemers van alle klasses gebruik te maken van de voorinschrijving. Dit kan door middel van de NNO website, 
www.ovalracing-terapel,  waar het digitale formulier ingevuld en verstuurd kan worden naar de organiserende NNO. Er dienen per klasse minimaal 12 inschrijvers te zijn. Maar ook gelden er voor alle klasses een maximaal aantal inschrijvers. En iedere deelnemer kan slechts in één van de klasses deelnemen, om zoveel mogelijk coureurs de gelegenheid te geven op deelname aan de autocrossdag.

Let op, vanaf dit jaar is voor alle klasses van de Autocrossdag het gebruik van een Mylaps MX transponder (oranje versie) verplicht. In ieder geval als je mee wilt dingen naar een plek in de finale per klasse en een positie in de eindklassering. Het met het blote oog en hand registreren van de uitslag is met de grote deelnemersvelden niet meer te doen. Bij steeds meer autocross-evenementen heeft deze transponder inmiddels zijn intrede gedaan.

Standaardklasse tot 1400 cc    
(ook verstevigde auto’s toegestaan, geen turbo’s)

Standaardklasse tot 1600 cc    
(geen verstevigde auto’s)

Standaardklasse tot 2000 cc 
(maximaal 4 cilinders, geen verstevigde auto’s, voor licht verstevigde auto’s (alleen van binnenuit), zal bij voldoende deelname een aparte groep worden gecreëerd.) 

Toerwagenklasse                                 
(opgevoerd en/of boven 2000 cc of meer dan 4 cilinders, ook 4 x 4 en turbomotoren en een complete, absoluut geen verstevigde carrosserie)

Vrije Standaardklasse             
(verstevigde en/of opgevoerde auto’s waarbij licht contact in bochten is toegestaan)

Gastklasse; Bangerstox
Ook dit jaar zullen de populaire en spectaculaire Bangerstox weer als gastklasse aan het programma worden toegevoegd.  De NAB/NNO reglementen zullen dan ook gehanteerd worden betreffende de constructie van de auto’s en de races. Let op, alleen de deelnemers met een Mylaps MX transponder worden opgenomen in de uitslag en het dagklassement.

Alle auto’s in alle klasses dienen op straatbanden (met ‘e’ keurmerk) te rijden. De auto’s moeten verder wat betreft veiligheid voldoen aan de gestelde eisen zoals afgelopen jaren. Dit betekent o.a. goede roll-bar, brandvertragende overall, nekband, handschoenen, minimaal een 5-puntsgordel en een goedgekeurde helm. Tevens dient iedere rijder een geldige NAB-licentie 2019 te hebben. Op het circuit zijn ook  daglicenties (€ 50,-) verkrijgbaar. En denk aan het geluid: max 95 dBA. Auto’s dienen dus voorzien te zijn van een goed dempende uitlaat.

Inschrijfgeld;
€ 5,- per auto, per klasse. 
Eventuele NAB daglicentie; € 50,-.

Online inschrijving vanaf nu geopend!!!
KLIK HIER VOOR DE ONLINE INSCHRIJVING

Voor eventuele vragen/inlichtingen:

e-mail;               
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Pagina 1 van 41
 
 
logo spedeworth