Voorbeschouwing ontknoping van het Nederlands Kampioenschap Ovalracing in Ter Apel 

Ter Apel – We laten de zomer achter ons en dat betekend dat we ons op gaan maken voor de finaleraces van het internationaal Nederlands Kampioenschap Ovalracing 2019. De laatste ovalraces staan op zondag 29 september op het programma. In het autosportstadion “De Polderputten” zal de zesde en daarmee laatste serie ovalraces van het seizoen 2019 verreden worden. Naast de reguliere klasses zullen voor de derde keer dit seizoen de Saloon Stockcars te gast zijn. Onder de 27 ingeschreven coureurs zijn ook enkele deelnemers uit Engeland aanwezig. 

Juniorenklasse
Bij de opstapklasse van het ovalracen, waarin coureurs van 11 tot 16 jaar aan de start verschijnen is Wout Hoffmans al verzekerd van de Nederlandse titel Ovalracing. Jorden Vowinkel uit Ommen staat op een tweede positie voor Fabian Baer uit Mönchengladbach. Thijs Methorst uit Parrega, Lieke Hoffmans uit Boxmeer en Jana Kuper uit Rütenbrock en Tim Klose volgen allen met een gelijk aantal punten. Zij hebben dus allen nog kans op een podiumplaats, het verschil met Fabian Baer die momenteel derde staat is slechts zeven punten.
 

Rookie Rods
Tijdens het Speedweekend begin september wist Jesse van den Akker uit Nuland de Gouden Helm titel bij de Rookie Rods binnen te slepen. In de tussenstand van het Nederlandskampioenschap gaat zijn broer, Niek van den Akker, aan de leiding in het kampioenschap. Sander van der Heijden staat op een tweede positie in het klassement. Hij moet een achterstand van vier punten goedmaken om zijn NK titel te kunnen prolongeren. Tim Tiben uit Rütenbrock en Stefan Arends uit Roswinkel staan momenteel op een vierde en vijfde positie in het klassement, maar zij hebben met nog drie races te gaan tijdens de finaledag nog alle zicht op het podium. 

2.0 Hotrods
In de 2.0 Hotrod klasse wist Rik van der Linden uit Tilburg het beste mee te gaan in het hoge niveau van de vele Britse deelnemers tijdens het Speedweekend eerder deze maand. Alhoewel de Britten met de titels naar huis gingen wist van der Linden een derde positie in de race om de Dutch Open titel binnen te slepen en daarmee zette hij zichzelf stevig aan de leiding van het Nederlandskampioenschap van de 2.0 Hotrod. In dat NK volgen Mario Baer en  Marius Bert uit Duitsland. Gerton Boes uit Coevorden heeft een achterstand van dertien punten op een podiumplaats, en heeft momenteel daarmee de vierde positie in handen. Daarnaast strijden de coureurs voor het “National Points Championship”. Dit kampioenschap gaat over alle wedstrijden die ook op de overige circuits in Nederland zijn verreden. Ook daarin gaat Rik van der Linden aan de leiding voor Gerton Boes en Klaas de Boer die in zijn debuutjaar keurig de derde positie in handen heeft. 

National Hotrods
De klasse voorzien van complete buizenframes met een polyesteren body en +/- 250 pk vermogen aan boord is het hoogste niveau binnen het ovalracen. De uit Noord Sleen afkomstige Reimon Bos lijkt hard op weg om zijn Nederlandse titel te gaan prolongeren. Ter Apelers Mark Teuben en Johan Sanders staan op plaats twee en drie in de strijd om de titel. Hun onderlinge verschil is slechts vier punten. Niek Damstra uit het Friese Giekerk maakte tijdens de vorige wedstrijd een sterke comeback nadat hij eerder dit seizoen betrokken was bij een zware crash. Alhoewel zijn achterstand behoorlijk is kan hij na zijn sterke optreden tijdens het Speedweekend weer voor een mooie klassering in het dagklassement gaan. Ook zagen we de  terugkeer van routinier John van den Bosch Rosmalen, in zijn prachtige nieuw opgebouwde Ginetta was het zoeken naar de optimale afstelling. Daarnaast stonden de voorgaande wedstrijddag Leon van der Kevie uit Genderen en Arjan Litjens uit het Limburgse Horst voor het eerst aan de start in Ter Apel, en beide konden tijdens hun debuut al meteen goed partij bieden aan de concurrentie. 

Saloon Stockcars
De Saloon Stockcars staan dit seizoen tijdens drie wedstrijddagen op het programma in Ter Apel. Deze contactklasse wist het publiek dit seizoen al twee keer eerder te vermaken. Tijdens deze finaleraces zullen zij ook gaan strijden voor de laatst te verdelen punten om het NNO baankampioenschap. In deze spectaculaire klasse die gebaseerd is op het engelse reglement van de SSCA (Saloon Stockcar Association) rijden zij hun races net als de 2.0 Hotrods rechtsom met rechtsgestuurde auto’s op de korte baan van de Polderputten. Mede dankzij de aanwezigheid van enkele Britse coureurs zal er een record aantal deelnemers in deze klasse aan de start staan, op moment van schrijven zijn er al 27 deelnemers aangemeld voor de finaleraces. Dit enorme deelnemersveld zal tevens gaan strijden om de “Hoekman RVS Men of Steel final”.
 

Standaard 2000
We noemden hem al eerder dit seizoen maar nu is het dan zover. De Mazda RX8 van Patrick Caspers heeft de eerste tests doorstaan en zal dan ook tijdens de finaleraces zijn eerste meters op het ovale asfalt van de Polderputten gaan maken. Maar hij is absoluut geen debutant in deze klasse, een aantal jaren geleden werd hij al eens met een Renault Clio kampioen van de Standaard 2000 klasse. Hij is na een avontuur in de National Hotrods en na geproefd te hebben aan het circuit racen weer terug bij z’n ‘oude liefde’ in de Standaardklasse 2000. Jelmer Tromp uit Klazienaveen zal samen met Michel van der Zwaag gaan strijden om de Nederlandse titel. Vijftien punten is momenteel het verschil tussen beide kemphanen. Kevin Mosterd uit Raalte is met zijn Renault Clio momenteel in het bezit van de laagste trede op het podium. Daniel Birke is zijn grootste concurrent, de coureur uit Duitsland stond na de eerste racedag nog op nul punten. Maar hij knokte zich in de loop van het seizoen terug en heeft zo nog een kleine kans op een podiumplek. 

SuperRods
Met de groene VW Golf van team Schoonbeek zijn het dit seizoen de broers Kevin en Jeffrey Zwiep die de titel binnen hebben gehaald. Andre de Boer uit Schoonoord staat op een tweede positie in het kampioenschap en hij heeft een voorsprong van elf punten op Iwan Heins, die op zijn beurt slechts vier punten voor heeft op Edward Jan Walsma. Het gevecht om de verdeling van de overige podiumplekken wordt dus zeker nog de moeite waard. 

BMW Cup
Het ziet ernaar uit dat Iwan Heins uit Schoonoord zijn titel in de BMW Cup met succes weet te verdedigen. In deze merkencup is ook dit seizoen weer Roelf Huisman zijn grootste concurrent. Daana zijn het Richard Ten Wolde en Otto Dörholt beide uit Hoogersmilde. Zij nemen de derde en vierde positie momenteel in. Hun onderlinge verschil na vijf wedstrijden is slechts 23 punten. Deze vier coureurs zullen uiteindelijk uit gaan maken hoe het podium er in de BMW Cup uit zal zien! 

Kortom, de spanning zal in de meeste klasses oplopen tot een hoogtepunt tijdens deze finaleraces. Met in het achterhoofd dat het ovalracen een mechanische sport betreft waar het pechduiveltje ook zo maar op de loer kan liggen, kan er nog van alles gebeuren. De finaleraces starten op zondag 29 september om 11:30 uur op het ovale asfalt van autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel. Aan het einde van de wedstrijddag zullen alle Nederlandse- en NNO Clubkampioenen op het circuit worden gehuldigd. 

Daarna zal op zondag 13 oktober  dit jaar dan nog één keer volop actie te zien zijn op het circuit in Ter Apel. Het ovale asfalt van “De Polderputten” zal dan het strijdtoneel zijn voor een groot aantal deelnemers die normaliter uitkomen in de autocross. Dit evenement is de uitsmijter en de afsluiting van het autosportseizoen in Ter Apel.

 
 
 
logo spedeworth